Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Virksomhedernes verden

Nedslående uge for luftfart

- Endnu en uge med nedslående trafiktal og en volumen på et niveau

kun 3,2 pct. højere end den samme uge i 2003, lyder kommentaren fra den europæiske luftfartsorganisation Association

of European Airlines (AEA), hvis medlemmer blandt andre tæller SAS, British Airways og Air France, om den sjette uge af 2004.



Stigningen

i passagertrafikken skyldes næsten alene de fjernøstlige ruter, hvor trafikken steg 6,5 pct. I det europæiske rutenet

var stigningen blot 0,4 pct., mens trafikken på de nordatlantiske ruter var helt som samme uge i 2003.

Disney

siger nej tak til bejler

I sidste uge gik kabelgiganten Comcast på frierfødder til Disney med et tilbud om at slå

de to firmaer sammen.



Direktør og formand Michael Eisner havde ellers afvist Comcast, men bejleren gik derefter offentligt

ud med sine hensigter. I denne uge kom svaret: Et kategorisk »dur ikke, væk« fra Disneys bestyrelse.



Men forsmåede

Comcast behøver måske ikke give op så let. For af den udtalelse, Disney-bestyrelsen sendte ud, fremgår det,

at Disney ikke som sådan afviser tilnærmelserne fra Comcast eller andre. Prisen er bare for lav. Comcast foreslog at handle

0,78 af sine egne aktier mod hver Disney-aktie. Da købstilbudet faldt, betød det en overpris på Disney på kun

ca. 10 pct. i forhold til markedsprisen. Siden er Disney-aktien steget, mens Comcasts aktier er faldet, og vurderet i dag ville tilbudet faktisk

være mindre end markedsprisen.

Kostbar aprilsnar

Den egyptiske ejer af de fashionable stormagasin Harrods, Mohamed

Al Fayed, syntes selv, han havde fundet på en rigtig god aprilsnar, da han 31. marts 2002 annoncerede, at han fra 1. april ville

udbyde aktier i Harrods til salg i en halv dag. Enhver interesseret køber skulle melde sig til Loof Lirpa, der stavet bagfra

bliver til April Fool. Men smilet stivnede hurtigt, da den amerikanske erhvervsavis The Wall Street Journal fangede historien og tænkte,

at her var glimrende materiale til at lave en lille humoristisk artikel om Harrods med overskriften: »Storbritanniens Enron?«

med henvisning til det amerikanske energiselskab, der stod bag en af landets største finansskandaler.



Da Mohamed El Fayed

læste artiklen fire dage efter sin egen aprilsnar så han ikke det morsomme i avisens spøg. Kort efter lagde han

sag an mod Wall Street Journal i den britiske højesteret.



I går gav en jury Wall Street Journal medhold i, at Al

Fayeds omdømme ikke var blevet væsentligt skadet, og han blev beordret til at betale sagens omkostninger, der beløber

sig til 500.000 pund.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen