Berlingske Business

Virksomheder gør klar til at ansætte sælgere

Cirka halvdelen af de danske virksomheder har planer om at udvide salgsstyrken med en eller flere sælgere de næste tre

år.



Sådan lyder et af resultaterne fra en opinionsundersøgelse som IFO, Instituttet for Opinionsanalyse, har

udført for ErhvervsBladet. Organisationen Danske Sælgere forventer kraftigt fald i ledigheden.



- Virksomhederne

tror på vækst i samfundet og øger antallet af sælgere. Vi tror på, at antallet af beskæftigede

sælgere vil stige med fem pct. hvert år de næste tre år, siger landsformand Jens Neustrup Simonsen, Danske Sælgere.



Organisationen

Danske Sælgere tæller i dag 28.000 medlemmer, men landsformanden forventer, at dette tal vil stige med fire til fem tusinde frem

til nytår 2007.

Flere sælgere

Landsformanden for Danske Sælgere bekræfter dermed tendenserne i en undersøgelse

IFO - Institut for Opinionsanalyse har udført for ErhvervsBladet. 545 virksomheder har besvaret spørgsmålet: "Tror

du, at salgsstyrken vil være større, mindre eller det samme om tre år? Alle virksomheder har sælgere ansat.

Undersøgelsen viser, at lidt under halvdelen af virksomhederne (48 pct.) forudser en større salgsstyrke, mens det kun

er fem pct. som ser færre sælgere i virksomheden i den nærmeste fremtid.



Udsigten til en stigende efterspørgsel

blandt sælgerne kommer på et belejligt tidspunkt, for ledigheden er steget med 0,7 pct. fra 3,67 pct. til 4,38 pct. i

2003.



- Jeg tror, at ledigheden inden halvandet år er nede på to pct. igen. Det er primært virksomheder i medicinalindustrien,

servicefagene og IT-sektoren som vil ansætte nye sælgere, siger Jens Neustrup Simonsen.

Mobile og fleksible

Han

forventer, at det primært er virksomheder i mellemstørrelsen, som vil øge bemandingen.



- De små virksomheder

skal være helt sikre på, at sælgeren kan tjene sin løn ind, fordi man ikke har råd til at satse så

meget. De store virksomheder er fastlåste og ikke så omstillingsparate, mens de mellemstore virksomheder er mere mobile

og fleksible, siger landsformanden for danske sælgere.



Aesseal Danmark er en af de virksomheder som pt. søger en

sælger.



- Vi har nået et mætningspunkt, hvor jeg og den anden sælger ikke har flere ledige timer. Vi

har derfor brug for endnu en sælger på Sjælland, siger branch manager Lars Sivertsen fra selskabet som sælger

mekaniske akseltætninger til industri, kraftværker, renseanlæg og kemisk industri.



Virksomheden oplevede sidste

år en vækst på 40 til 45 pct.

Udskilningsløb

Jens Ladegaard fra Jens Ladegaard P/S Personaletræning

melder ligeledes om en øget efter-spørgsel på sælgere. Men der er et udskilningsløb i gang, hvor

det langt fra er alle som er sikret job.



- Sælgerne bliver delt op i et a- og b-hold. Dem med et kørekort, som udelukkende

kører ud til kunderne og henter ordrer, bliver der ikke brug for. Men efterspørgslen efter sælgere med en høj

faglig viden, som kan tilføre kunderne værdi, kan arbejde selvstændigt og opbygger relationer, er stigende, siger

han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen