Berlingske Business

Virksomheder: Eksport-hjælp er ligegyldig

Eksport Kredit Fonden skal hjælpe danske virksomheder med eksport. Men mange kender ikke fondens ydelser, og mange føler, at de er uden betydning for deres virksomhed.

Der er kun en svag glød i Danmarks eksportlanterne. Næsten halvdelen af små og mellemstore danske eksportvirksomheder har problemer med at finansiere deres eksport.

Alligevel kender hver tredje virksomhed ikke mulighederne for at hjælp til eksport fra statsejede Eksport Kredit Fonden (EKF), og mange finder EKFs ydelser ligegyldige. Det viser en rundspørge foretaget af Håndværksrådet.

- De rammer, EKF har at arbejde under, er for snævre til at nå ud til de mange eksportører, som i dag har problemer, siger Jens Kvorning, chef for Håndværksrådets internationale afdeling.

Både Socialdemokraterne og Venstre er enige om, at EKF skal gøre bedre opmærksom på sig selv.

- Det er et must, at eksporterende virksomheder kender til Eksport Kredit Fonden, vurderer Jacob Jensen, erhvervsordfører for Venstre, og opfordrer til, at EKF lægger en strategi for at udbrede kendskabet til sig selv.

Hos EKF selv er man positivt overrasket over rundspørgens resultat.

- De virksomheder, som er med i undersøgelsen, handler på korte kredittider inden for OECD. Det vil sige med lande og på vilkår, hvor EKF typisk ikke er relevant som samarbejdspartner. Når det er sagt, er det ganske flot, at to tredjedele af virksomheder, der ikke har brug for EKF, rent faktisk kender os, siger Anette Eberhard, direktør i EKF. Hun understreger, at mindre eksportører altid er velkomne til at kontakte fonden for at høre, om de kan få hjælp til deres eksport.

Blandt de mindre virksomheder, som kender EKFs ydelser, finder 56 procent, at ydelserne er uinteressante for virksomheden.

- Det siger mig, at man bør lave en behovsanalyse blandt små og mellemstore virksomheder, da de udgør langt hovedparten af de danske eksportører, opfordrer Jens Kvorning. I alt har 72 små og mellemstore eksportvirksomheder svaret på undersøgelsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen