Berlingske Business
17:42

Virksomheder bliver mere rejse-kritiske

Nye teknologiske kommunikationsformer som f.eks. videomøder vil i fremtiden overtage en del af erhvervsrejserne, men de vil

langt fra aflive det personlige møde. Tværtimod vil andre teknologiske hjælpemidler som selvbooking-systemer gøre

det nemmere at planlægge sin rejser.


Sådan lyder én af de modsatrettede konklusioner fra en konference om Travel

Management, som Travel Management firmaet BTI Consulting, der kom til Norden i 1999, har været medarrangør af. Ifølge

konsulent Anne Grete Lindberg, BTI, vil de færre erhvervsrejser ikke blot være en konsekvens af teknologien, men i lige

så høj grad afspejle, at virksomhederne begynder at betragte deres rejseaktiviteter mere kritisk.


- En erhvervsrejse

er jo ikke i sig selv en selvstændig aktivitet. Det er en konsekvens af en række beslutninger, som er truffet forinden.

Da rejseaktiviteter i mange virksomheder udgør den tredje-tungeste udgiftspost, betyder det, at mange i fremtiden vil begynde

at se med lidt mere kritiske briller på medarbejdernes rejseaktiviteter. Er rejsen nu også nødvendig? Kunne man

ikke erstatte rejsen med et alternativ? Det er spørgsmål, der nu dukker op i virksomhederne, siger hun.


Til gengæld

vil de virtuelle kommunikationsformer aldrig udrydde de personlige møder. Disse vil bare være mere velovervejede i fremtiden, vurderer

hun med baggrund i konferencen, hvor bl.a. Institut for Fremtidsforskning deltog.

Selvbooking

Til gengæld er der klare tendenser

til, at flere og flere vælger at lade deres medarbejdere booke billetterne selv. Det kan de gøre, fordi værktøjerne

til det er blevet bedre. Imidlertid er der heller ikke her tale om et entydigt billede. Selvbookingen vil typisk forekomme ved relativt

simple rejser mellem to punkter. Ved de mere komplicerede rejser vil der omvendt i endnu højere grad blive brug for Travel

Managerens rådgivning, mener Anne Grete Lindberg.


Argumentet for selvbooking er typisk den besparelse, der ligger i, at

der kun er én medarbejder involveret i bestillingen af en rejse. Vedkommende kan derfor selv tage stilling til situationer,

hvor f.eks. det primære rejseønske, hvad angår afrejse etc., ikke kan imødekommes.


Imidlertid tyder

meget, ifølge BTI, på, at der også kommer en afledet besparelse ved selvbookingen.


- En af pointerne på

konferencen var, at mange medarbejdere, når først de ser, hvor dyrt det er at rejse, forsøger at finde billigere

alternativer, forklarer Anne Grete Lindberg.

Grundig planlægning

Selvbooking har gennem flere år været et hyppigt

diskussionsemne blandt større virksomheders egne travel managers. Et af forbeholdene har været, at uøvede medarbejdere

bruger uforholdsmæssigt meget tid på selv at booke, og at de ikke finder den billigste løsning.


Anne Grete

Lindbergs vurdering er, at man i dag kan komme uden om den slags problemer, fordi værktøjerne ganske enkelt er blevet

bedre.


- Man kan selvfølgelig ikke bare købe et system og så fortælle sine medarbejdere, at nu kan

de booke selv.


- Aktiviteten skal planlægges grundigt, og medarbejderne skal selvfølgelig indføres lige

så grundigt i mulighederne, som i øvrigt gør det nemt for virksomhederne at implementere firmaets rejsepolitik

i systemet.


BTI Consulting har medarbejdere i Storbritannien, Canada, USA, Spanien og Norden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen