Berlingske Business

Vindmølle-leverandører organiserer sig

Danske virksomheder har et stort knowhow inden for vindmølleindustrien, og det skal udnyttes mere effektivt end hidtil til

at øge eksporten.



Derfor stifter Dansk Eksportforening en ny sektion for underleverandører til vindmølleindustrien,

som skal etablere forskellige eksportinitiativer fra de danske underleverandører til det stigende udenlandske marked, hvor ikke

mindst den amerikanske gigant, General Electric er begyndt at blande sig.



Mens de store vindmølleproducenter har deres

egen organisation, som primært tilgodeser producenterne, har underleverandørerne hidtil ikke haft noget forum, der understøtter

deres salgsmuligheder på eksportmarkederne.



- Det har vi manglet, og oprettelsen af den nye sektion skyldes, at vi har flere

virksomheder, bl.a. inden for marine- og fiskerisektionen, som har bedt os etablere en ny sektion for vindmølle-underleverandører,

siger Ulrik Dahl, adm. direktør i Dansk Eksportforening. - Ikke mindst den stigende udvikling af havvindmølleparker

gør markedet interessant for vores marinevirksonmheder.

invitationer

Foreningen har udsendt 400 invitationer til

det stiftende møde den 11. marts i Herning, og Ulrik Dahl forventer, at den nye sektion vil have 50 medlemsvirksomheder fra

starten. Og i løbet af et år forventer han, at medlemstallet er oppe på 100.



Ulrik Dahl understreger, at de

nye initiativ er sket i fuld forståelse med Vindmølleindustrien, som bidrager til den nye sektion ved at orientere sine

medlemmer og oprettelsen.



Formålet med den nye sektion er at skabe synergi i eksportarbejdet imellem virksomhederne, ligesom

sektionen skal fungere som et forum for udveksling af eksporterfaringer om markeder og kunder.



Der vil også blive arrangeret

fælles stande på udstillinger verden over, så de danske virksomheder kan blive mere synlige. Samtidig er der planer om

at udgive et fælles branchekatalog, ligesom den nye sektion vil etablere et forum for samarbejde om service og vedligeholdelse

af vindmøller.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen