Berlingske Business

Vindfokus koster firmaer førerplads

nat
Foto:

Dansk klimapolitik er for snæver i sit fokus på vindenergiområdet, lyder dommen fra danske virksomheder. Det kan hægte Danmark af nye forretningsområder.

Den danske erhvervspolitik på klimaområdet har været alt for optaget af vindenergiområdet, mens man har forsømt andre teknologier. Det mener 72 procent af de adspurgte danske virksomheder i en ny undersøgelse, som Dansk Erhverv har lavet.

Samtidig udtrykker virksomhederne dyb bekymring for, at Danmark går glip af de muligheder, der ligger i at tænke »cleantech« i bredere forstand.

Virksomhederne peger blandt andet på, at man i Danmark ikke er god nok til at udnytte potentialet i teknologier som bølge- og solenergi, lige som man ikke får nok ud af rådgivningssektoren.

- Vi har tendens til at lægge alle æg i en kurv, men det er altså ikke nok. Undersøgelsen taler sit tydeligt sprog. Virksomhederne vil have mere bredde i klimapolitikken, og regeringen har med det forestående klimatopmøde en historisk mulighed for at være visionær, lyder det fra Mette Vadstrup, klimachef i Dansk Erhverv.

Viden fra udlandet

Det er ellers ikke, fordi de danske virksomheder ikke har taget klimadagsordenen til sig. Eksporten af energiteknologier nåede sidste år op på 64 milliarder kroner, hvilket var en vækst på hele 19 procent i forhold til året før. EU-landene, EU15, havde til sammenligning som helhed en vækststigning på blot fem procent.

Men den udvikling vil ikke nødvendigvis fortsætte af sig selv, lyder advarslen fra de danske virksomheder.

- Danmark har været et forgangsland på energiområdet, men de seneste år er klimaet i høj grad også kommet på dagsordenen i konkurrerende lande. Derfor kan vi ikke bare læne os tilbage og hvile på laurbærrene. Vi må fortsætte udviklingen men med mere bredde. Vores undersøgelse viser jo også, at virksomhederne er meget interesseret i at hente viden hjem fra udlandet og så forsøge at videreudvikle den herhjemme, siger Mette Vadstrup.

Hun henviser til, at 93 procent af de adspurgte virksomheder er helt enige eller overvejende enige i, at der ikke kun skal satses på forskning i Danmark, men at vi også skal blive bedre til at hjemtage klimaviden fra andre lande.

Politisk irrationelt

En af de virksomheder, der har savnet opbakning til at afsætte en teknologi, de har udviklet på baggrund af forskning fra både Danmark og udlandet, er 7-Technologies i Birkerød, der laver softwarestyring til fjernevarmeanlæg og drikkevandsforsyning:

- Fokus har været utroligt meget på vindsiden – også når vi taler eksportfremstød i udlandet. Jeg savner i høj grad, at danske myndigheder gør en større indsats for at promovere mange af de andre klimatiltag, vi kan tilbyde fra danske virksomheders side. Det er politisk irrationelt, at fokus kun er på én branche, og ikke i stedet bliver bredt ud til alle de områder, hvor vi kan gøre en forskel, siger salgschef i 7-Technologies, Leif Jakobsen.

Samme erfaring har firmaet Flex-Control gjort sig:

- Der er stort set ingen fokus på energibesparende tiltag fra myndighedernes side. Det ville klart sætte skub i den danske udvikling af klimateknologier, hvis man fra politisk hold støttede for eksempel investeringer i energibesparende tiltag eller tilbød finansiering af energirigtige løsninger på favorable vilkår, mener Christian Johnstad-Møller, direktør i Flex-Control Industri, der leverer software til energistyring i virksomheder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen