Berlingske Business
17:41God weekend

Vildrede om forsikring

Assurandørerne er uddannet til at analysere, rådgive og afdække kundens forsikringsmæssige behov efter aftale

med kunden, og det er også det, vi er ansat til.



Derfor er det selvfølgelig ærgerligt at få indtryk

af, at kunderne er i vildrede.



CDA foretog i 2001 en markedsundersøgelse blandt 400 erhvervskunder. Denne undersøgelse

viste klart, at kunderne oplevede assurandørerne både som veluddannede, istand til at analyse deres behov og tilrette

dækningen efter dette behov.



Undersøgelsen, som IFO har lavet for Erhvervs Bladet, viser da også stor tilfredshed

på mange områder. 69% er delvis eller helt enige i, at de får god rådgivning fra deres selskab og 71% er tilfreds/

meget tilfreds med dækningen. Det er en af grundene til, at erhvervskunder er meget loyale over for deres forsikringsselskab.



Udover

at analysere og afdække risikoen rådgiver assurandørerne også om risikobegrænsning og forskellig former

for sikring. Med hensyn til en risikovurdering, altså vurdering af sikring, analyse af dækningsbehov, summer mv., som

overskriften henviser til, kan man af undersøgelsen se, at assurandørerne er tre gange flittigere til det end forsikringsmæglerne.



Assurandørerne

er igennem en obligatorisk uddannelse på Forsikrings Akademiet (Forsikringshøjskolen) over en 3-4-årig periode.

Uddannelsen giver assurandørerne en baggrund for at sammensætte den rigtige dækning til den rigtige pris til kunden.

Den rigtige forsikringsdækning kan være kompliceret, som også overskriften gør opmærksom på.

Dækningen skal ses i sammenhæng med risiko, firmaets udvikling, produktion, lovgivning, relationer til kunder, leverandører,

medarbejder mv. Derfor er forsikringsforhold ikke kun en spørgsmål om den rigtige dækning men også om, at

man som assurandør har den rigtige dialog med kunderne. Også dette omfatter assurandøruddannelsen. Undersøgelsen

påpeger også risikoen for underforsikring. Hvis gennemgangen ikke er god nok, er det en stor risiko, hvor konsekvensen

er, at man ikke får fuld erstatning ved skade. Det er en risiko, der skal være respekt om, og der tales meget om den.

Det er godt, for så vidt det kan være med til at forebygge, at det sker, men det kan også bevirke, at mange frygter

det værste og kommer i vildrede. Her må jeg sige, at der meget sjældent vil være tale om underforsikring,

når dækningen er etableret på baggrund af assurandørens anbefaling. Når kunderne alligevel er i vildrede,

kan det skyldes at dialogen ikke altid er god nok, eller det kan skyldes, at forsikring ikke altid er "høj-interesse-område".

Undersøgelsen viser også, at det er mest udtalt hos firmaer med under fem ansatte. Her vil indehaveren typisk deltage

fuld ud i den daglige drift, og så bliver der måske ikke altid afsat den nødvendige tid til forsikringsgennemgangen.

De fleste selskabers assurandører besøger deres erhvervskunder én gang årligt. Her udarbejdes der som hovedregel

et mødereferat, hvor det fremgår, hvad der er aftalt om dækning. Men når mange alligevel er i vildrede, er

der noget der kan forbedres. Det må vi må se på, uanset vores gode uddannelse og servicekoncept.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen