Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Videnbaserede møbler er fremtiden

RBM-koncernen, der er landets største producent af kontorstole og, som også fremstiller kantine- og konferencemøbler, inddrager i dag forskningen i udviklingen af nye produkter.

Men der er blot tale om en spæd start, oplyser udviklingsdirektør Lars Ole Rærup, RBM. I fremtiden vil alle nye kontormøbler i vid udstrækning være videnbaserede, spår han.

Redskabet bliver helt nye teknologier, hvor man præcist, i en virtuel verden, kan simulere belastningerne på et menneske, der sidder, står eller ligger.

Samarbejde

Der er vel at mærke ikke tale om fjern fremtidsmusik. Teknologien findes delvist allerede. RBM, der har hovedkvarter i Fjerritslev, har sammen med to andre nordjyske møbelfabrikker, Vela A/S i Aalborg og AP Furniture A/S i Støvring, gennem de sidste par år arbejdet tæt sammen med forskere på Aalborg Universitet om et system, der kan foretage de nødvendige simuleringer.

Resultaterne af samarbejdet er bl.a. brugt i forbindelse med udviklingen af RBMs 1200i serie, som er tegnet af designteamet Harrit & Sørensen A/S og Blum & Balle A/S.

Man er nået så langt, at man har konkrete talværdier for belastninger i ben og ryggen op til halshvirvlerne.

Et skridt videre

Nu vil nordjyderne et skridt videre, så man ved udviklingen af de næste generationer af stole kan simulere hele ryggen i detaljer.

Bl.a. er det hensigten, at man skal kunne måle belastningen ved forskellige hovedpositioner.

Belastningen på ryggen er nemlig afhængig af, hvordan man vender og drejer hovedet.

I sin yderste konsekvens vil man på sigt kunne opstille grænseværdier for de forskellige belastninger.

Dermed vil man også kunne designe møbler, der dokumenteret vil nedsætte risikoen for nedslidning, selv om man har meget siddende eller stående arbejde.

- Vi skal helst helt derhen, hvor den enkelte bruger slet ikke skal være bevidst om, hvordan han eller hun skal sidde korrekt. Møblerne skal via deres design og konstruktion sikre en optimal ergonomi uden, at det i øvrigt kræver noget særligt af brugeren. Enhver, der har ondt i ryggen, bliver pludselig meget opmærksom på, hvilke stillinger og bevægelser, der gør ondt. Det ubevidste bliver på den måde bevidst. Det er reelt den viden2, vi skal bygge ind i vore produkter, så vi undgår rygsmerterne, forklarer Lars Ole Rærup.

Kritisk rapport

RBM blev interesseret i de videnskabelige og dokumenterbare simuleringsværktøjer efter en kritisk rapport fra Syddansk Universitet. Den kritiserede bl.a., at mange virksomheder i flæng benytter betegnelsen ergonomisk uden i øvrigt at kunne dokumentere, hvori det ergonomiske skulle ligge.

- Ergonomisk er ikke bare et positivt ord. Det er også et værdiskabende ord. Derfor er det også et problem, hvis man ikke er i stand til at kunne dokumentere rigtigheden af, at noget skulle være ergonomisk korrekt, tilføjer udviklingsdirektøren.

Han mødes i dag hver anden måned med repræsentanter fra de øvrige virksomheder og universitetet i en styregruppe, hvor man løbende drøfter arbejdet. Projektet har opnået EU-støtte.

Nyt center - tak

Hans kongstanke er, at der på universitetet kan etableres et decideret center for Human Products. Det skal være et højtprofileret center med ergonomi som fokusområde og et center, hvor forskere og industrien har et tæt samarbejde.

- Danmark har en fremtrædende position indenfor ergonomiske produkter. Uagtet den manglende dokumentation er der ingen tvivl om det. Vi skal bare udnytte det og udvikle det til en endnu stærkere styrkeposition, hvor vi får de videnskabelige elementer ind i udviklingen. Vi laver stole, men skoproducenter eller alle mulige andre, der laver slutprodukter, vil kunne høste gavn af et sådant center, hvor man dels vil kunne få simuleringsværktøjer til en udviklings- og testfase, dels overfor omverdenen vil kunne dokumentere, at dette eller hint produkt altså har nogle helt bestemte ergonomiske kvaliteter, forklarer Lars Ole Rærup.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen