Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Verdens største IT-messe krymper

Sidste år ventede verdens største IT-messe, at 2002-udstillingen ville slå rekord trods krise i IT-branchen. Forudsigelserne

kom ikke til at holde stik, og antallet af besøgende og udstillere faldt i forhold til 2001. I år forsøger messearrangørerne

at holde fast i optimismen, men må dog erkende, at selv ikke Cebit kan ignorere en branche i stagnation.



- Der bliver færre

udstillere end sidste år, men fordi vi er markedsledere bliver vores tilbagegang ikke så stor, som de øvrige store

messer, siger Jrg Schomburg fra Deutche Messer AG, som arrangerer Cebit-messen som næste år bliver afviklet i dagene fra

12.-19. marts i Hannover i Tyskland.

Færre danskere

Messestandene er ikke som tidligere år udsolgt på

forhånd, og arrangørerne venter 7.100 udstillere i 2003. Til sammenligning var der ca. 8.000 udstillere da messen var

på toppen i 2001.



Indtil videre har ca. 25 danske udstillere booket plads på IT-messen, og 7.000 danskere ventes

at drage til Hannover i messedagene.



Cebit er en messe for it- og kommunikationsindustrien. En branche som de seneste ti år

har præsteret enorme vækstrater, men fremgangen er stagneret.

Fremgang i Asien

Analysevirksomheden Eito har

udført undersøgelser for Cebit-messen som viser, at væksten i IT-branchen i verden i 2003 ender på 6,2 pct.

mod 3,2 pct., 4,4 pct og 12,7 pct. i henholdsvis 2002, 2001 og 1999.



Umiddelbart tyder det på en fremgang i væksten,

men det gælder ikke for de europæiske og amerikanske virksomheder.



- Fremgangen sker i Asien, mens Europa og Nordamerika

oplever en stagnation, siger Jr^g Schomburg.



Den udvikling afspejles også i, hvilke lande virksomheder som udstiller kommer

fra. De seneste år er asiatiske lande som Taiwan, Syd Korea, Kina og Hong Kong stormet frem på Cebit. Mens antallet af

udstillere fra eksempelvis USA og England falder.



Cebit er vigtig for mange virksomheder inden for IT-branchen. Mange bruger messen

til at vise de seneste nyheder frem for leverandører, kunder, sælgere og presse. Derudover er messen en oplagt mulighed

for at lure konkurrenternes nyheder.



De mest hotte emner på messen bliver formentligt bredbånd, mobile tjenester,

IT-sikkerhed og software applikationer som kan reducere omkostningerne i virksomhederne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen