Berlingske Business
08:14Gourmet-pizzakæde åbner flere steder i Danmark

Vejskatter giver skibstrafik fordele

De kommende afgifter på lastbiler for at benytte de tyske og formentlig også andre europæiske veje kan få

en række virksomheder, der handler med Sydeuropa, til at overveje andre transportformer.



Det vurderer indehaveren af skibsmæglerfirmaet

Niels Winther & Co. i Esbjerg, Henrik Otto Jensen, der er dansk agent for det italienske rederi, Grimaldi Lines' Middelhavsservice,

Euro-Med.



- Det er mit indtryk, at mange virksomheder går deres logistik igennem på grund af de kommende vejbenyttelsesafgifter

i Tyskland og Østrig, og vi har fået flere nye kunder på den konto. Når de nye østlande kommer med

i EU, vil det skabe yderligere pres på den øst-vest-vendte trafik, og det vil give behov for nye reguleringer, siger

direktør Henrik Otto Jensen.



Det er fem år siden, de 183 m lange gule Grimaldi-skibe på 55.000 bruttoton begyndte

at lægge til kaj i Esbjerg hver tirsdag med Fiat-biler og andet gods, og siden er godsmængden steget støt. Af konkurrencemæssige hensyn

ønsker Henrik Otto Jensen ikke at nævne konkrete tal, men den samlede mængde af containere, projektgods og biler

er steget ca. 20 pct. det seneste år. Ruten får nu Roms havn, Civitavecchia, føjet til sit rutenet, hvilket giver

adgang til fire-fem mio. indbyggere i et koncentreret område. Derved når Middelhavsservicen op på 19 havne i 14 lande

med Esbjerg Havn som den eneste i Danmark. Med Rom dækker Grimaldi hele den italienske vestkyst med byerne Palermo, Salerno

og Savona. Grimaldi-aktiviteten fylder efterhånden 30 pct. af omsætningen i Niels Winther & Co., der også driver

firmaet Scandinavian Auto Logistics sammen med italienerne. Det sørger for at fordele de godt 10.000 biler af mærkerne

Fiat, GM, Ford og Mitsubishi, som årligt ruller fra borde på Esbjerg Havn. I det hele taget begrænser opgaverne

sig ikke længere til at sejle godset fra den ene havn til den anden. Dør til dør-løsninger vinder stadig

mere frem.



Modsat mange andre mindre firmaer i branchen vokser Esbjerg-firmaet støt og tjener penge. I det netop indsendte

regnskab er bruttoresultatet vokset fra 4,56 til 4,91 mio. kroner, og overskuddet før skat er på steget fra 1,49 til

1,62 mio. kroner.



- Vi er meget alsidige og beskæftiger os med alt fra offshore til biler. Og så tænker vi

utraditionelt og ser på os selv som transportarkitekter. Vi bygger meget på samarbejde med andre transportfirmaer i stedet

for at investere i mursten i form af pakhuse, siger Henrik Otto Jensen.Niels Winther & Co., der nu beskæftiger 14 medarbejdere

med en lav gennemsnitsalder, har været logistikpartner for Vestas under etableringen af verdens største havvindmøllepark

på Horns Rev ud for Blåvand.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen