Berlingske Business
17:42

Vejen til innovation

Europa og herunder Danmark har erkendt, at vejen til fremgang i forhold til USA og Østen, som p.t. buldre frem, nødvendigvis

går via innovation af nye produkter og metoder, og herunder etablering som udnyttelse af de sidste nye teknologier og landvindinger.



Der

er mange seriøse bolde i luften med forslag om, hvorledes man bedst etablerer tiltag som på sigt får os til at

komme på omganghøjde, og måske endda i heldige tilfælde får os til at passere vor gode udenlandske konkurrenter.



Universiteter

og læreanstalter slår især til lyd for, at man skal satse ekstrem meget på forskning inden for smalle områder,

hvor man nu har valgt 3-4 primærområder ud.



Og folketinget er så kommet med et endnu ikke vedtaget forslag,

hvor man vil bevillige knapt 20 milliarder kroner over en kort årrække.

Mere til

Industrien er også gået

delvist med på denne vogn, hvor en af de mest jordnære dog er adm. direktør og ingeniør Jørgen Mads

Clausen.



Idet den ønskede fremgang i Danmark som i Europa ikke automatisk vil følge en offentliggørelsen

af forskningsresultaterne, der skal meget, meget mere til.



Som mangeårig landsformand for Dansk Opfinderforening, en forening

som er ca. 40 år gammel, og som har medlemmer inden for industrien som enkeltmedlemmer, så kan jeg kun opfordre til, at

man bør udnytte det kæmpe store potentiale der bl.a. er i denne forening som især består af opfindere og

kreative virksomheder.



Og hvor mange disse har gjort epokegørende opfindelser og fået forskningsresultater ned

på jorden, og fået dem omformuleret og formet på sådanne en måde, at de nu er blevet interessant for

en virksomhed som "en fremtidig vare på hylden".



Der er langet fra en teknologisk forskningsresultat til et produkt

eller en vare på hylden.

Bindeled

Og her vil opfinderen være den eller det nødvendige bindeled som gøre dette,

således at en entreprenør eller en allerede bestående virksomhed kan overtage opfinderens resultat.



Og selvfølgelig

etableres opfinderens resultatet via patentering eller lignende, således at dem der overtager produktionen får en eneret

i 20 år. Hvilket da vil sige, at man nu via opfinderen og patenteringen kan etablere en eneret i resten af verden herunder

også overfor USA som Østen, og det er jo yderst interessant.



Dansk Opfinderforening har lige fået en professionel

arbejdende bestyrelse, og vi har bl.a. fået et nyt lay - out på vort blad, og vor hjemmeside (www.daffo.dk) er kommet

op og køre. Så kære industri, universiteter og regering og befolkning udnyt nu og støt Danske Opfindere til

en fremgang for Danmark som for Europa.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen