Berlingske Business

Vejen til det gode logo

Det vigtigste når man taler om logoer, er kravet om genkendelse. Brugerne associerer logoet med noget de kender, og det sætter

navn på en virksomhed eller et produkt, når man ser det.



Det er helt instinktivt, og det sker fra barnsben af. Gennem

pixi-bøger lærer vi til forskellige "brands": en postkasse er rød, en appelsin er orange, en banan er

gul. Man lærer det, og det vækker nogle associationer når man ser farven, og endda følelser, som man forbinder

med noget (helst) positivt.



Det samme er tilfældet med virksomhedslogoer. Vi ser et, og forbinder det med noget konkret.

Helst. Og derfor skyder virksomheder genvej til omtale af dem selv, gennem dette enkle visuelle værktøj.



Sådan

her det altid været, viser undersøgelser, og sådan bliver det nok også ved med at være.



Hvorfor

så overhovedet læse denne artikel. Alt det er jo logik for burhøns. Men logikken er til at overse, når man

først skal lave sit logo.



Det er nemlig en hel videnskab, at skabe genkendelsen, at få proportionerne helt rigtige,

og ikke mindst at få logoet til at afspejle det, virksomheden tilbyder. ErhvervsBladet spurgte Ph.d. i produktudvikling med

speciale i design til forretningsmæssige formål Tore Kristensen om, hvad et godt og skidt logo er.

Fy til Fakta

-

Et logo der helt klart ikke fungerer, er Faktas logo. Det er ganske intetsigende. Derimod fortæller konkurrenten Netto en hel

del. De bruger en god symbolik med den lille skottehund, og så har de farven, der udstråler discount, og den er der en

meget stærk identifikation til Netto med, fortæller Tore Kristensen.



I det hele taget er det yderst vigtigt, at man

har det rette symbol.



Vigtigt i den forstand, at det fortæller det, man ønsker, og det folk (skal) synes er relevant

og genkendeligt i forhold til hvad de gerne vil se.



- For små virksomheder antager man, at det kræver en del kommunikation

for at få fastlagt et logo eller et brand. Derfor kan små virksomheder sagtens have et, man det kræver, at man anvender

det, og bruger en del ressourcer på at få det ud. Og det er ikke altid de har ressourcer til det.



Ofte koster det

også penge at få udviklet et logo ved professionelle. Penge, der ikke altid er der.

Få andres meninger

Men

der er godt nyt - det kan lade sig gøre at, udvikle sit eget logo. Det kan man for eksempel gøre ud fra de retningslinjer,

der er i boksen.



Alligevel er Tore Kristensens råd, at man arbejder sammen med en, der ved noget om visualisering, for

eksempel en designer eller en grafiker. Men selv de er ikke fejlfrie. De tror ofte, at noget fungerer, uden de har sat sig ordentligt

ind i virksomheden.



I de tilfælde er det tilrådeligt at "teste" forskellige design på kunder og

personale. Gerne grundigt, så man får en konkret vurdering af de forskellige muligheder, i stedet for blot at vælge

det ene, frem for et andet uden videre forklaring.



- Man skal forstå, hvad det er for en verden kunden lever i, hvilke symboler

der er vigtige for dem osv. Der skal trædes varsomt, for hvis man bruger den forkerte farve eller et symbol, der er tabu i en

anden kultur, kommer man galt af sted, vurderer Tore Kristensen.

Trådte i spinaten

Der er ikke rigtigt nogen

tids-grænse for at logo. Kigger man for eksempel på Legos logo, har det jo eksisteret i over 50 år. Umiddelbart

er det ikke til at huske det, da det egentligt bare er virksomhedsnavnet, der står på det med rød baggrund, men

det er faktisk ikke nødvendigvis mere end det, der skal til:



- De har brugt det så længe, og har brugt store

ressourcer på at slå det fast. Derfor har det stor genkendelseseffekt. Man genkender det lige så snart man ser det,

og det er faktisk ikke vigtigt, at man husker et logo, det er vigtigt, at man genkender det, fastslår Tore Kristensen.



Imidlertid

var netop Lego ude i hvad, der minder om en strategisk brøler, da de ændrede Duplo konceptet og logoet. Duplo kom til

at hedde Lego Explore, og det var en så dårlig idé, at de nu overvejer at genindføre Duplonavnet, og det

gamle logo.



- Jeg kan forstå, at det har været en rigtig dårlig beslutning. Nogle gange skal man bare beholde

det gode gamle logo. Hvis noget er godt indarbejdet, skal man være umådelig forsigtig med at forandre det, mener han.



Det

er der flere gode eksempler på, og af dem er Coca-Colas.



Det logo/ brand/varemærke, har eksisteret i evigheder uden

væsentlige forandringer, selv om det også er tilpasset til forskellige kulturer. Men om så det står på

arabisk, er ingen i tvivl om, hvilket produkt der er tale om.



Retfærdigvis skal det nævnes, at netop Coca-Cola også

har gennemgået flere marginale, men yderst bevidste ændringer i logoet gennem tiderne i f.eks. baggrund og hældning

af bogstaverne.



Men alle så små, at de ikke generer, hvis man ser dem. Alligevel er der nogle, der vælger

at ændre på logoet helt. En grund til det kan være, hvis man er kommet til at ligne en konkurrent for meget, eller

man i det hele taget bare kommer til at ligne noget, man ikke vil associeres med.



Skulle det ske, mener Tore Kristensen, det

er bedst at gøre det gradvist, på samme måde som Coca-Cola. Efter et par år kan man ende med at have et helt

nyt logo, men det samme brand.

Hvad så nu?

Hvad kan man egentligt lære af denne artikel.



For vi har fået

at vide, at det er godt at holde fast i sit gamle logo, men også at det bør forandres fra tid til anden.



Det må

ikke have for få farver, ej heller for mange, det skal være tidssvarende uden at være moderne osv.



Derfor

er det svært, at finde noget facit.



- Tja, man ved, at et enkelt logo hurtigt kan genkendes, men folk kan også blive

trætte af det. Hvis det er for komplekst, synes folk måske ikke det er så godt, når de ser det første

gang, men når de har set det flere gange, synes de måske det er lidt mere spændende, fordi det er udfordrende med

lidt kompleksitet, fortæller Tore Kristensen.



Det er jo klar og tydelig snak...



Så skal din virksomhed have

nyt logo, er der vist ikke andet for, end at prøve sig frem.



Held og lykke.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen