Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Vejafgifter bør være europæiske

Danmark får et stort ansvar med at arbejde for en harmonisering af afgifterne,

når formandsstaffetten bliver overrakt til København 1. juli.


Bliver vognmændene presset på pengepungen,

vil det gå ud over deres kunder, forbrugerne og ikke mindst de ansatte. Vognmændene vil jo selvfølgelig ikke bare

tage imod ekstraregninger med kyshånd. Den bliver sendt videre, så hvis den danske regering ikke vil mødes med

vognmændenes millionkrav til statskassen, så har jeg her et godt råd.


Den danske regering bør er-klære

sig klar til at tage hul på de forhandlinger, som alle ved bliver lange og besværlige.


Kommissionen i Bruxelles har

lovet at komme med et forslag til fælles, europæiske vejafgifter til juni.


Det bliver højst sandsynligt et

vignette-system som det schweiziske, samt et forslag til, hvordan pengene derefter kan bruges til investering i godsfragt med tog.


900

millioner kroner om året; så meget vil den tyske afgift, som bliver indført til næste år, koste dansk

erhvervsliv. Eksportvognmændene får alene en ekstraregning på 500 millioner kroner årligt.


Selvfølgelig

bliver det også dyrere for tyske vognmænd, men forbundsregeringen i Berlin har allerede lovet, at dieselafgiften får

et hak nedad. Sammen med andre lettelser bliver det til ialt 2,3 milliarder danske kroner til de tyske lastbilejere.


Dermed er

det vist indlysende, at konkurrencen bliver vredet godt og grundigt skæv. Harmonisering af skatter og afgifter har aldrig været

en dansk livret. Men lige nøjagtigt når det kommer til vejafgifter, er der flere grunde til at glemme afgiftsmodstanden

til fordel for et indre europæisk marked, der vil fungere bedre.


Miljøet vil være en klar vinder, hvis EU

får forhandlet en vejskat og investering i effektive banenet på plads.


En stor del af det gods, der bliver fragtet

på kryds og tværs af Europa er vi ganske enkelt nødt til at flytte over på gods-tog for at sikre, at forureningen

fra lastbilerne ikke kvæler os.


Et argument, som måske vil falde mere i den danske regerings smag, er det om det

indre marked og den lige konkurrence.


I hvert fald kan man kun tolke den tyske enegang som endnu en falliterklæring for

EU''s bestræbelser på at harmonisere afgifter på tværs af de indre grænser.


Danmark må komme

ud af busken for at bruge formandsskabet til at komme en løsning nærmere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen