Berlingske Business
07:23OPEC-meldinger og Kirkuk-konflikt driver olieprisen

Vareprøver griber om sig

Flere og flere virksomheder vælger at dele gratis prøver på kosmetik- og helseprodukter samt slik chokolade, kaffe

og the ud til forbrugerne. Prøverne distribueres primært via blade samt magasiner og uddeles på togstationer og

butikker.


- Det er et svært marked at vurdere, men jeg tror omsætningen ligger på mellem 400 og 500 mio. kr.

i 2001, når vi taler indhæftningerne i blade magasiner, uddeling af vareprøver i butikker og på offentlige

steder. Og omsætningen er stigende, siger direktør Andreas Høgsberg fra bureauet Agenda-OM


Hos Egmont kan

man bekræfte tendensen. Mediekoncernen oplever en stigende efterspørgsel efter reklameplads, hvor virksomhederne kan

indhæfte vareprøver.


- Vi har oplevet et pænt stigende salg de sidste fire til fem år af annonceplads

med vareprøver. Det virker, og derfor kommer annoncørerne igen, siger Gerner Jacobsen, annoncedirekør hos Egmont.

Egmont og konkurrenten Aller regnes blandt de største inden for distribution af vareprøver via deres blade.









To

prøver pr. blad

Egmont udgiver magasiner som Alt for Damerne, Euroman og Eurowoman. Gerner Jacobsen oplyser, at først

og fremmest de højtprofilerede blade er attraktive for virksomhederne, når der skal uddeles vareprøver.


Egmonts

magasiner kan indeholde op til to vareprøver, når det ikke bliver udgivet i folie. Er bladet folieret, kan der være

flere.


Annonceringen foregår ved, at annoncøren køber en helside og vedhæfter en vareprøve på

siderne.


Gerner Jacobsen oplyser, at det især er produkter, der skal relanceres eller som er helt nye, der er specielt

velegnede til denne form for marketing.



Kræver tilladelse

Det er ikke tilladt at uddele vareprøver på

offentlig vej i Danmark. Men virksomheder kan købe adgang til forskellige arrangementer og offentlige steder, hvor der er stor

trafik af mennesker. Det kan eksempelvis være tog- og busstationer og store musik og sportsarrangementer.


Andreas Høgsberg,

vurderer, at langt den største del af uddelingen af vareprøver sker via blade og magasiner og uddeling i butikker. Men

også uddelinger ved diverse arrangementer er tiltagende.


- Sampling er ideelt til at præsentere nye produkter i eksempelvis

en ny smagsvariant. Det er svært at forklare forbrugerne, hvordan et produkt smager med traditionelle annoncer. Det går

nemmere, når man giver dem produktet i hånden. Men uddeling af vareprøver kan ikke stå alene. Det er vigtigt,

at det er en del af den overordnede marketingstrategi, siger han.


Derudover mener han, at vareprøver uddeles i de rigtige

miljøer og under de rette omstændigheder. Har en virksomhed eksempelvis et produkt, der er sundt. Skal man ikke forklare,

at produktet er sundt, men dele det ud under begivenheder, der opfattes som sunde, og som kan hænge ved varen. Det kan eksempelvis

være sunde kiks som uddeles ved løbe-arrangementer.



.000 vareprøver

Firmaet Jungersted & Brostrøm

har det sidste års tid varetaget salget af plads til uddeling af vareprøver og events på de danske DSB-stationer:


-

Der bliver typisk uddelt 30.000 vareprøver på en formiddag på eksempelvis Hovedbanegården. Vi har ingen målinger

på, hvor effektivt det er, men interessen er stigende, og det er tegn på, at det virker, siger Lars Schau Nielsen.


De

to nye avisformater Metroexpress og Urban, som har uddelere stående på de københavnske stationer er med til at

øge potentialet for uddelinger af vareprøver. Urban har inden for de sidste par måneder blandt andet uddelt Schulstad

boller og shampoo fra L''''oreal.


- Vi er i forvejen på stationerne med vores bude, og dem vil vi gerne udnytte bedre. Det

har dobbelteffekt, når vores læsere først får stukket en vareprøve i hånden og bagefter kan

læse om produktet i en annonce i Urban. Vi satser meget på vareprøver, siger Marlene H. Sylvester-Hvid, salgschef

hos Urban.


Kosmetikvirksomheden L''''oreal benytter sig både af indhæftninger af vareprøver i magasiner og ugeblade

samt uddeling i butikker og på stationer.


- Vi bruger det meget og er overbevist om, at når brugeren har lejlighed til

at prøve vores produkter, så har de også lyst til at købe dem, siger Sonja Christensen, informationschef

hos L''''oreal.


Hun fortæller, at vareprøver er særligt velegnet over for nye forbrugere som gerne vil prøve

et produkt, inden de køber det.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen