Berlingske Business

Vanskeligt år gav LindPlast en slem forskrækkelse

For plastvirksomheden LindPlast A/S med tre fabrikker i Vejen og Rødding kostede et pludseligt dyk i ordrerne i foråret

i fjor så dyrt, at indtjeningen blev reduceret med godt fem mio. kroner.



Selv om situationen rettede sig i løbet

af året, faldt omsætningen i vækstvirksomheden også helt usædvanligt i det regnskab, der sluttede 31. oktober

i fjor.



- Vi er i en branche, hvor råvarepriserne suser op og ned. Priserne var pænt oppe i marts, og mod slutningen

af måneden begyndte ordrerne at svigte. Det kan måske skyldes, at kunder har tænkt lidt i råvarepriser. Den

negative udvikling fortsatte i maj og ind i juni, hvorpå den rettede sig i juli og har holdt siden, siger adm. direktør

Jens P. Gudiksen.



LindPlast fremstiller plastemballager til blandt andet frosne fødevarer, der ikke var de mest efterspurgte

i den varme sommer, hvilket også kan have medvirket til det skuffende salg i både ind- og udland.



I årets løb

har virksomheden markedsført flere folietyper, som ikke fremstilles på egne fabrikker, eksempelvis flerlagsfolier og

popypropylen, PP, som bearbejdes og trykkes til kunderne.



Ved at udvide spektret af folier når LindPlast nærmere

at være totalleverandør inden for plastemballager.



LindPlast eksporterer 24 pct. med Norge, Sverige og Belgien som hovedmarkeder,

mens England/Irland og Tyskland vokser mest - dog fra lave udgangspunkter. Jens P. Gudiksen har tidligere udtalt, at eksporten vil overhale

hjemmemarkedet inden for få år.



Selv om målet er det samme, modererer han dog forventningen, der kun kan indfries

på kort sigt ved det opkøb af en udenlandsk plastvirksomhed, der også nemt kan blive aktuelt.



Hverken i Danmark

eller udlandet ser LindPlast-direktøren noget opsving i løbet af 2004, højst indhentning af efterslæb fra

tidligere.



Det rigtige opsving er udskudt indtil videre.



Jens P. Gudiksen forventer en beskeden stigning i omsætning

og indtjening i dette regnskabsår men er efter forskrækkelsen i foråret, der kostede nogle job, forsigtig med at

sætte tal på.



LindPlast er blandt landets største producenter af fleksible plastemballager og ejes af investeringsselskabet

Nordic Private Equity A/S.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen