Berlingske Business

Værft overlever

Skipperbyen Marstal på Ærø vil også fremover have et skibsværft, og Ærø have to reparationsværfter,

efter at reparations-virksomheden Petersen & Sørensen Skibsmotorer A/S i Svendborg har overtaget både det tidligere værft

Thomsen & Thomsen samt den flydedok, som lokale investorer investerede i i 1990.



Overtagelsen skete for et par uger siden,

og seks mand er fo-reløbig i gang på værftet, som har fået navnet Marstal Værft A/S.



I forvejen

kører Søby Værft A/S på Ærøs nordvestlige del godt.



- Jeg tror, at vi i disse tider skal

sprede vores aktiviteter og sammenholdt med, at vi her i Svendborg har savnet en flydedok, når vi har skibene liggende ved kaj

til reparation, så har vi overtaget værftet i Marstal med dok, siger indehaver af og direktør i Petersen &

Sørensen A/S, Cai Larsen.



Virksomheden, som er en reparationsvirksomhed for typisk mindre skibe, har samlet godt 80 ansatte

fordelt med godt 30 på hovedafdelingen i Svendborg, hvor man har været i gang i 57 år, 40-45 i Århus hvor

man for snart tre år siden overtog dele af det lukkede Århus Flydedok bl.a. med to dokke, og nu seks mand på Ærø.





- Vi er godt tilfredse med at være her på Svendborg Havn, men der er ingen plads til udvidelser. Desuden er der

jo planer om at etablere boliger på havneområdet, og så føler vi, at det bliver svært at drive virksomhed

på Svendborg Havn. Det er i hvert fald ikke befordrende for os , siger Cai Larsen.



Til den lokale avis i Svendborg har

han tidligere sagt, at hvis der bygges boliger på havnen, så er det sikkert, at vi ikke også kan være her.

Billigere

i Marstal

Petersen & Sørensen er en velrenommeret reparationsvirksomhed af alt flydende grej, som udover at have værksted

i Svendborg også sender reparatører verden rundt for at reparere motorer og andet grej på skibe.



Det er dyrt

for rederier at have skibe liggende ved kaj, og derfor kan det godt betale sig for dem at få fløjet reparatører

samt deres udstyr fra Svendborg om på den anden side af jorden, fordi de kender et skib godt.



- Vi kan også mærke

det her, når vi har skibe til reparation ved kajen. Når en reder har skib til reparation, så vil han have det hele

overstået på én gang, og dér har vi indtil nu manglet en dok, så vi samtidig kan få ordnet tingene

under vandlinien, , siger Cai Larsen.



Reparationsmarkedet for skibe er hårdt, men med Marstals beliggenhed i Østersøen

og en flydedok, der er 108 meter lang, 15-16 meter bred, og som kan tage op 3.500 tons, så mener Cai Larsen, at der vil være

en god forretning på Ærø.



Blandt andet fordi havneomkostningerne i Marstal er lavere, end de er i Svendborg.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen