Berlingske Business
17:42

Værdier skrevet i firmaets eget blod

FREMAD. Det er ledelsesfilosofien i SAS Institute i Danmark. 49-årige Mogens Weinreich er firmaets grundlægger og satser

100 procent på værdibaseret ledelse.


FREMAD står for: Forandring. Respekt. Engagement. Medansvar. Ambition.

Og drivkraft. Og kan de 260 medarbejdere leve op til begreberne, så ved de hver dag, hvad de skal i SAS Institute, som leverer

software og serviceydelser, som gør det muligt for virksomheder at omforme data til brugbar viden.


- Vi vil udvikle SAS

over tid. Vi er jo ikke børsnoteret, så vi skal ikke tænke på aktionærerne. Men det vigtige er, at

der ikke skal være en masse politikker. Derfor satser vi på værdibaseret ledelse. Lever medarbejderne op til værdierne,

så er de sikre på, at de kan komme hjem og få godkendt deres beslutninger. Det giver motivation, når den enkelte

får frihed, siger administrerende direktør Mogens Weinreich, der sender medarbejdere på kurser, hvis de er usikre

på selvstændigheden.


- Belønningen vi får er, at medarbejderne har en utrolig energi. De føler, at

de gør en forskel. Vi har fundet værdierne gennem en levende proces - og både medarbejdere og ledere har skabt

værdierne sammen. De er skrevet i firmaets blod. Og man skal mene dem. Ellers er det ligegyldigt, fastslår Mogens Weinreich.


Værdierne

har da også så stor praktisk betydning, at en medarbejder er blevet fyret, fordi han ikke levede op til værdierne

og friheden.


- Vi har jo ingen kontrol og tjek. Men det så mærkeligt ud, da vedkommende afleverede kørselsregnskaber

til økonomiafdelingen og både havde været til møde internt og på kontoret i Jylland. Vi tjekkede om

det var en misforståelse. Men det var det ikke. Derfor meldte vi hurtigt ud til alle ansatte, hvorfor vedkommende blev fyret.

Og alle er enige om, at vi ikke kan have ansatte, der overtræder vores værdier, konkluderer Mogens Weinreich.









Ingen

stribede ordrer

Historien om, hvordan Mogens Weinreich er endt som chef for SAS Institute i Danmark er påfaldende. Da han startede

som edb-chef på Socialforskningsintituttet i 1982 skiftede han med hård hånd de 12-15 programtyper ud med ét.

Nemlig SAS. Og året efter var han til en SAS-konference, hvor han spurgte den internationale ledelse, hvorfor de ikke havde

et kontor i Skandinavien. Og svaret var: Gør du det bare. Og det gjorde han så med tre-fire ansatte.


I dag er medarbejderstaben

på 260 og væksten er 10-20 procent om året. Alligevel insisterer Mogens Weinreich på at betragte sig selv

om et teammedlem.


- Jeg har syv mennesker, der refererer direkte under mig. Og jeg håber, at jeg skaber det nødvendige

kreative miljø. Jeg delegerer meget ud - og jeg vil gerne have, at det ansvar og den frihed jeg selv har haft bæres videre.

Der er ingen i stribede jakkesæt, der fortæller, hvad dag, det er.



Det stensikre spejl

På verdensplan

er SAS gennemsyret af, at arbejdsugen ikke skal være mere end 35-37 timer. I Danmark er det 37 timer.


- Det er utrolig

vigtigt for os. Vi snakker om komplette mennesker - og tingene skal hænge sammen. Vi jager faktisk folk hjem - og så hyrer

vi hellere en ekstra. Vores indtryk er nemlig, at de sidste timer ud over de 37 er dårligere. Folk er for udmattede, siger Mogens

Weinreich.


Giver folk i perioden den en skalle, så justerer de selv at holde fri senere.


Hvert år svarer samtlige

medarbejdere på en spørgeskemaundersøgelse. Her skal de tage stilling til, hvordan det går med værdierne

og hvordan deres ledere fungerer.


- Og det er ikke alt, der er lysegrønt. Men det giver dig som leder en stensikker chance

for at kigge i et spejl. Jeg gav f.eks. for lidt feedback - og det er jeg så i gang med at lære. Det er jo den eneste

måde at udvikle sig på. Man skal jo ikke opfatte det som kritik, men chancen for at udvikle sig. Spørgeskemaerne

er jo ikke til, fordi nogen skal jordes. Det et ikke et tæskeinstrument, siger Mogens Weinreich, der har præsteret at

sende hele afdelinger på kurser for at få energien i top igen.


Mogens Weinreich er ingen traditionel leder. I hvert

fald insisterer han på to dage om ugen at arbejde hjemme i Holbæk. Her tager han gummiskoene på og løber

sig en tur i skoven. Når han kommer hjem laver han en kop the - og så er han ved at brænde telefonen sammen.


-

Men mest af alt så reflekterer jeg. Tænker store tanker. Jeg tegner fjollede tegninger på det papir, der tilfældigvis

ligger foran mig. Jeg er et stort legebarn. Jeg er sikker på, at den tid, er den bedste SAS har med mig, siger Mogens Weinreich.

For når jeg er inde på Købmagergade, så er der møder hele tiden. Så forretningen udvikles hjemme.


Den

opdelte arbejdsuge giver også bonus. Hvert eneste år udvides præmiehylden efter interne konkurrencer i SAS International.


-

Selvom vi har Europas bedste medarbejdere, så vokser træerne ikke ind i himlen. Jeg møder udfordringer hver dag.

F.eks er vores marketingchef en ny mand, der kører med fuld skrue. Og jeg vil ikke lege den kloge. Han er nødt til selv

at begå sine fejl. Hvis jeg siger det, preller det alligevel af. Jeg bliver nødt til at give folk det rum, siger Mogens

Reinreich, der ved, at hvad der er rigtig latin for ham, absolut ikke er det for andre. Derfor har han også tit ondt i maven

på andres vegne.



Forskellig styrke

Mogens Weinreich mener, at styrken i SAS er, at folk er forskellige. Nogle er gode

til bevare roen. Andre er effektive til at få implementeret ideer. Andre kan holde fast.


- Vi har en effektiv salgsdirektør.

Ingenting får lov til at glide. Vi kan jo ikke alle være dagdrømmere, igangsættere og entreprenører.

Jeg er ikke selv god til at føre mine ideer ud i livet. Folk skal bide sig fast i mig som en terrier. Vi skal have forskellige

karakterer, hvis SAS skal rykke, siger han.


Hvis to mand i en virksomhed er enige, så kan den ene undværes, mener direktøren,

der vil se sine medarbejdere udvikle sig hver dag.


- Motiverende medarbejdere er dobbelt så værdiskabende, som umotiverede medarbejdere.

Motivation er drivkraft. Så derfor forventer jeg, at folk melder ud, hvis de ikke trives. Vi kan jo ikke gætte os frem

til, hvordan de ansatte har det, siger Mogens Weinreich, der tror, at SAS har den laveste personaleomsætning i IT-branchen i

Danmark. De fleste nøglemedarbejdere har været i SAS i 10-15 år.



Trækker bare vejret

SAS har også

en mission om, at medarbejderne skal udvikle sig. Men først og fremmest skal det afklares om folk har lederambitioner eller

om de vil udvikle sig fagligt.


- Vi har mange dygtige fagfolk, der syntes, at de ville være ledere. Men de har brændt

fingrene. Nu sender vi derfor folk på lederkurser, så de kan nå at springe fra. For mange siger: Hvis det er ledelse,

så springer jeg fra. Fagligheden ryger jo, hvis man vil være leder. Efter et halvt til et helt år, så er man

kørt bagud af dansen på fagligheden, siger Mogens Reinweich.


SAS laver karriereplaner for den enkelte. For Mogens

Weinreich har det bedst, hvis ting udvikler og flytter sig. Den bedste gave man kan give ham er mennesker, der udvikler sig. Et eksempel

på det er, at den tidligere privatsekretær nu er kreativ medarbejder i marketingafdelingen.


På spørgsmålet

om, hvor længe han ser sig selv som administrerende direktør i SAS Institute siger han:


- Det har jeg ikke engang

reflekteret over. Det er nok, fordi jeg har det så skægt. Når jeg har været med fra start har arbejdet hele

tiden ændret sig. Hver dag er en ny udfordring. Så længe jeg har de rammer, så reflekterer jeg ikke om at

komme videre. Det er som at trække vejret, konstaterer han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen