Berlingske Business

Vælg den rigtige sektor

De ikke-konjunktur følsomme aktier kaldes defensive aktier. De er ikke så afhængige af konjunkturerne, men har

stort set uændret salg under en periode med lav økonomisk vækst. Eksempler herpå er fødevarer, drikkevarer og

medicin.


I Danmark er det aktier som Carlsberg, Danisco og Novo Nordisk. Aktierne i disse selskaber klarer sig i perioder med

begyndende lavvækst væsentligt bedre mere konjunktur følsomme aktier - de såkaldte cykliske aktier.


De

cykliske aktier findes i sektorer, som er mere afhængige af de økonomiske konjunkturer. Forventer man en periode med

stigende økonomisk vækst skal man investere i cykliske aktier, som i den foregående periode sikkert har fået

"tæsk" på aktiekursen. Groft sagt kan man sige, at forskellige industrisektorer har deres storhedstid under

forskellige faser af et konjunkturforløb.



Typer

Ofte grupperes aktierne i fire forskellige typer:


l Defensive

aktier, som har en stabil omsætning og indtjening i alle konjunkturfaserne.


l Tidligt cykliske aktier, som begynder at

stige lige ved en vending i konjunkturen.


l Midt-cykliske aktier, som lidt senere i konjunkturopsvinget begynder en positiv kursudvikling.


l

Sen-cykliske aktier, som først inde i en solid konjunkturstigning, giver kursstigninger.


Generelt er det attraktivt at

investere i obligationer lige efter et konjunkturopsving har toppet og den økonomiske vækst begynder at aftage. Det fjerner

frygten for økonomisk overophedning og stigende inflation -forhold, som vil få renten til at falde og kurserne til at

stige.


Modsat er det sjældent en god idé at ligge med obligationer ved en konjunktur vending, hvor den økonomiske

vækst igen begynder at stige. Hér vil obligationskurserne typisk begynde at falde.


Mange investorer vil ved en tydelig

bund i lavkonjunkturen omlægge deres obligationer til aktier. Denne generelle konvertering fra obligationer til aktier vil give

en generel stigning i efterspørgselen efter aktier og ofte medføre efterfølgende positive aktiemarkeder - uden

at der i øvrigt er tilgået markedet positive nyheder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen