Berlingske Business
17:42

Vækstskaber holder dampen oppe

Det seneste regnskab fra Kivi-Tex A/S viser, at det er lykkedes ejeren af Danmarks næststørste vaskerikæde, De

Forenede Dampvaskerier, at fastholde fremgangen, som sidste år førte til kåringen som den største vækstskaber

i København.



Kivi-Tex vandt den regionale finale Entrepreneur Of the Year som Ernst & Young afholder hvert år.

Og det netop aflagte regnskab for 2001/02 viser en fremgang i omsætningen til 475 mio. kr. fra 434,6 mio. kr. i den tilsvarende

periode året før. Det svarer til en vækst på 9,3 pct., hvilket er pænt i en branche der er stagnerende.



Og

den familliejede virksomhed er god til at tjene penge. Det primære resultat steg til 72.3 mio. kr. fra 59,7 mio i forhold til

samme periode året før. Men bundlinje-resultatet blev ikke øget tilsvarende, da det faldt marginalt fra 46,0 mio.

kr. til 46,4 mio. kr.



- Der var forventet et resultat i størrelsesordeden ca. 45 mio. kr. Årets resultat har således

indfriet de forventninger, der var stillet til til året. Den primære årsag til det højere resultat skyldes

en stigning i koncernens omsætning samtidig med at koncernens har kunnet forbedre indtjeningsgraden, konstaterer ledelsen i

sin beretning for året.

Familie-virksomhed

Selskabet ejes af familien Thorgaard, og blev stiftet af Kristian Peter Thorgaard

i 1959. Sønnen Anders Thorgaard er adm. direktør i dag. Første tilkøbte vaskeri var Hellerup Dampvaskeri

i 1969, og siden er Kivi-Tex vokset ved tilkøb af private og offentlige vaskerier. I dag har Forenede Dampvaskerier tolv afdelinger

fordelt på hele landet.



- Vores vækst i de seneste ti år skyldes opkøbene, men det er blevet sværere

at opkøbe i Danmark, så vi kigger da også mod udlandet, sagde administrerende direktør Anders Thorgaard,

Kivi-Tex, til ErhvervsBladet umiddelbart efter kåringen som regional vinder af Entrepeneur of the Year for et par måneder

siden.

Decentral struktur

Den traditionelle vaskeri- og renseriaktivitet er præget af en decentral struktur, hvor

hvert vaskeri betjener kundernes samlede forbrug af vaskeriservice inden for vaskeriets eget geografiske område. Kunderne er inden

for sygehuse og plejehjem, hoteller, private virksomheder og medicinalbranchen. Godt to trediedele af kunderne er på det industrielle marked,

mens resten er fra den offentlige sektor. Berendsen Textil Service er landets suverænt største vaskeri-virksomhed. Berendsen

tæller 24 vaskeri-enheder og omsatte for 874 mio. kr. i Danmark i 2001 på tekstil service.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen