Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Vækst-erhverv kræver et nyt politisk samspil

Heraf fremgår det, at den usikkerhed, som fulgte i kølvandet

på terrorhandlingerne den 11. september, og som også ramte handels- og serviceerhvervene, nu er forsvundet.


Derved

er der igen klar udsigt til, at handels- og serviceerhvervene vil have rollen som økonomiens vækstlokomotiv, som det

også var tilfældet i 1990''erne.


I regeringens nyeste prognose for dansk økonomi, der blev fremlagt sammen med

finanslovsforslaget, fremgår det, at det er handels- og serviceerhvervene, der skal drive væksten i det private erhvervsliv

i de kommende år.


Således forventer regeringen, at beskæftigelsen i handels- og serviceerhvervene vil stige

med 20.000 personer i de næste to år. Derved vil denne sektor adskille sig markant fra det øvrige private erhvervsliv, hvor

beskæftigelsen ventes at falde med 10.000 personer.


Den logiske konsekvens heraf er, at handels- og serviceerhvervene

vil komme til at fylde endnu mere i den danske økonomi end de 44 pct. af beskæftigelsen og 52 pct. af værditilvæksten,

som sektoren udgør i dag.


De økonomiske nøgletal peger i retning af fornyet fremgang for handels- og serviceerhvervene.


Stigende tillid

Forbrugertilliden er stigende, og detailhandelen ser ifølge Dansk Handel & Service'' eget konjunkturbarometer

igen lysere på den nære fremtid. Derudover har Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for de øvrige handels- og

serviceerhverv igen kursen rettet mod fremgang. Her er det især de mest videnintensive servicevirksomheder, der trækker.


De

nye tal viser således, at de danske handels- og serviceerhverv - og i særdeleshed videnservicevirksomhederne - vil fortsætte

den vækst, som har kendetegnet sektoren i en årrække. Det understreger Danmarks status som videnserviceøkonomi.




Det er naturligvis ikke noget særegent dansk fænomen, da vi ser de samme tendenser i de fleste af de lande, vi normalt

sammenligner os med. I takt med globaliseringen og den medfølgende stadigt stigende internationale konkurrence peger det netop

på vigtigheden af, at den danske erhvervspolitik bør sikre væksterhvervene optimale rammevilkår.


Med

finansloven for 2002 har regeringen taget fat på at rydde op i en række uhensigtsmæssige omkostningsfordyrende elementer,

som den tidligere regering fik gennemført.


Disse nye tiltag er naturligvis gode nyheder for dansk erhvervsliv generelt.

Men vi vil ikke lægge skjul på, at der skal langt større og mere fokuserede tiltag til for at sikre de danske væksterhverv

bedre konkurrencevilkår.


Det kræver et helt andet samspil mellem den traditionelle erhvervspolitik, skattepolitikken

og forsknings- og uddannelsespolitikken, end vi har set hidtil.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen