Berlingske Business
17:42

Underleverandør tager det hele på sig

Engang var det enkelt at være underleverandør i elektronik-branchen. Kunden bestilte et nøje defineret produkt

og leverede selv de dele produktet bestod af. Siden var det op til underleverandøren at producerede komponenten i det aftalte

stykantal til den aftalte tid.



Sådan er verden ikke længere. I dag diskuterer underleverandøren med kunden,

hvordan komponenten bedst indgår i kundens produktion, han er med til at udvikle det, og han indkøber og lagerfører

alle de dele, som indgår i de færdige produkter. Desuden åbner han sin kalkulation for kunden, fortæller ham

præcis, hvordan hans omkostninger er skruet sammen og hvor meget han forventer at skulle tjene.



Samtidig har han via integrerede

edb-systemer adgang til kundens lagerlister og forsyner ham løbende på grundlag af rammeaftaler og prognoser om forventede

behov.



Sådan omtrent beskriver adm. dir. John Michaelsen , ALPHA-elektronik, forskellen på dagens underleverandør

og underleverandøren for ti år siden. Og John Michaelsen ved det, for han har selv arbejdet som produktionschef i en

række større elektronikvirksomheder - bl.a. i det gamle Regnecentralen med afdeling i Præstø - inden han

i 1990 brød ud og startede for sig selv.

Overskud hvert år

I dag leder John Michaelsen en moderne elektronik-underleverandør

med en omsætning på. 45-50 mil. og omkring 50 ansatte.



Der har været overskud i alle regnskabsårene

- senest et plus på et par mil. 2001. Omsætning og overskud er opnået ved at betjene ca. 25 kunder - heraf en række

større kunder på Sjælland som f. eks. Foss Electric i Hillerød, (Måleinstrumenter til fødevareindustrien),

JAI i Glostrup (Kamera og styre-systemer) Nilpeter i Slagelse (Etiket-trykkeri-maskiner) og Thrane og Thrane (Satelit-kommunikations-udstyr).





Alphas første og største aftager var Falck Securitas (Sikringsudstyr), mens en anden betydende kunde, Fongs National,

(farverimaskiner til tekstiler), ligger så langt væk som i Hongkong i Kina, hvor en lang række af Alphas konkurrenter

i øvrigt befinder sig.



Men ifølge direktør John Michaelsen kan de dog ikke konkurrere med Alpha, når

det gælder fleksibilitet og kvalitet af print produceret i små serier.



John Michaelsen er et af hovednavnene, når

ErhvervsBladet og netværket Værdifabrikken tirsdag den 19. november sætter fokus på fremtidens underleverandør

ved et fyraftensmøde i Ringsted (Se boks)



Hans hovedprodukt er tæt bestykkede printkort, hvor Alpha optræder

som totalleverandør.

Åbne priser

For Alpha var det lidt af et gennembrud, da selskabet i 1996 begyndte at gå

over til åbne kalkulationer. Det skabte en anderledes tæt kontakt til kunderne.



-Vi havde en kunde, der mente, at

vi var kommet lidt for højt op i pris. Vi besluttede sammen at tage en grundig snak om problemet. Det viste sig, at kunden

mente vi brugte en bestemt særlig billig IC-kreds for at kunne lave de bestilte print, og at vi derfor tog for høj en

avance. Men vi brugte den rigtige og specificerede komponent, som var en dyrere og mere pålidelig kreds. Det fik vi talt ud

om. Siden lagde vi hele vores kalkulation frem for kunden og vi kom til en for-ståelse, der har gjort , at vi aldrig siden har

diskuteret pris isoleret. Sådan gør vi nu i alle de kunderelationer, der er mere varige.



- Det stiller store krav

til "data" sikkerhed altid at kunne oplyse om den rigtige pris, som også mange gange anvendes af vores kunde til endelig prisfastsættelse

af en enhed. Denne form for gensidig tillid vil vi afgjort se mere til i fremtiden" fortæller John Michaelsen.











Serier

kan aflyses

De største problemer i kundeforholdene opstår efter John Michaelsens opfattelse, når store bestilte

serier må aflyses eller leveres på et andet tidspunkt end planlagt.



- Her skal vi udvise fleksibilitet. Og det gør

vi også. Men fordi vi har et total-leverandør- ansvar overfor kunden og selv køber de dele vi skal bruge, trækker

ændrede leverancemønstre hårdt på kassekreditten, hvis vi ikke i tide når at afbestille komponenter.

Her ligger en svær styringsopgave i fremtiden mener John Michaelsen.



Hos Alpha mindskes den type problemer især ved

at have kunder i forskellige brancher. Det gør, at belastnings-niveauet som regel svinger. Ikke alle brancher kører

i det samme konjunkturforløb.



Det gælder med andre ord om ikke at være afhængig af en bestemt stor kunde,

mener John Michaelsen, som dog erkender, at det for mange er "lettere sagt end gjort". Og i etableringsfasen begyndte Michaelsen

jo også selv med en storkunde -Falck Securitas.



En af måderne at sprede risikoen på og samtidig øge

sin attraktion overfor kunden er at samarbejde med andre producenter i et netværk.



Alpha er med i elektronik-underleverandør-netværket

DMG-gruppen, som desuden består af De Meco i Glostrup, Setiket i Esbjerg, Hougaard og Koefoed i Glostrup og Holms Finmekanik

i Lynge. Sammen omsætter gruppen for 125 mio. kr. og tilbyder i fællesskab Total-leverancer til helt stor kunder.



John

Michaelsen regner selv med ,at Alpha om tre til fem år har yderligere en seks-syv større kunder. Han ser kun en begrænset

fare fra de mange nye elektronik-underleverandører i Fjernøsten.



- Komponentværdien udgør i flere

tilfælde op til 80 pct. af vores omkostninger -resten dækker løn, overhead, o.s.v.



Så hvis vi er dygtige

og fleksible nok, vil vi altid kunne overleve. I de senere år har vi set store aftagere flytte produktion til Kina ud fra pris-synspunkter.

Men mange af dem har opdaget, at fleksiblitet betyder mere end pris i sidste ende.



Og her kan vi altid være med, hvis

vi har tilstrækkelig viden og samspil med kunden, slutter John Michaelsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen