Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Udsigt til godt år for dansk turisme

Turistsæsonen 2002 ser ud til at blive én af de bedre for dansk turisme med en samlet vækst i overnatninger på

to-tre pct. Trods masser af regn i begyndelsen af juli har især danske børnefamilier valgt at holde ferie hjemme i år.


Samlet

set forventer Danmarks Turistråd, at antallet af overnatninger i Danmark runder 42 mio., mod 41,7 mio. sidste år. Og regnvejret

i begyndelsen af juli ser ikke ud til at have rykket ved den prognose, oplyser Danmarks Turistråd.


Danskernes lyst til

at holde ferie hjemme har betydet travlheden på landets 550 campingpladser. Campingrådet forventer, at antallet af danske campister

vil vokse syv pct. i år, mens den samlede vækst ventes at nå fem pct.



Camping på jysk

Det er især

de jyske campingpladser, der trækker væksten. Jyske campingpladsejere, som ErhvervsBladet har talt med, vurderer 2002

som den bedste sæson i tre-fire år.


Nord- og Midtjylland har i de senere år været danskernes foretrukne ferieområde,

og det er da også her, at væksten er mest markant.


- Til og med maj kunne vi registrere en vækst i camping

i Nordjylland på hele 14 pct., og meldingerne fra sommerlandet tyder på, at væksten holder sig på nogenlunde

det niveau, siger Jørgen Hansen, direktør i Midt Nord Turisme, der dækker Nordjyllands og Viborg amter.









Tryghed

og nostalgi

Årsagen er først og fremmest, at danskerne - og især børnefamilierne - har valgt at holde hovedferien

hjemme i Danmark i år. Samtidig med at flere nordmænd og lidt flere svenskere end tidligere vælger en campingtur til

Danmark. Og mens danskerne gennem flere år i stadig stigende grad har valgt at holde de korte anden og tredje ferier i Danmark,

er det at holde lang sommerferie i Danmark noget nyt.


Usikkerhed om økonomien er én af forklaringerne, mener Jørgen

Hansen.


- Men det er også noget, der ligger i tidsånden, som er præget af nostalgi og en venden tilbage til

de gode gamle dage, hvor der ikke var usikkerhed, og verden ikke var gået af lave. De unge børnefamilier tænker

tilbage på dengang, bedstemor var ung, mener Jørgen Hansen.



Charterbranchen ramt

Danskernes hang til hjemlig

tryghed kan også mærkes i rejsebranchen, som har haft ekstra svært ved at afsætte charterrejserne i år.

Ved indgangen til juli havde rejsebureauerne ikke solgt de forventede rejser. Regnvejret i begyndelsen af måneden rettede noget

op på salget, men de seneste dages solskin har gjort problemerne tydelige igen. Hos landets største udbyder af charterrejser,

MyTravel Danmark, er priserne på afbudsrejser helt i bund netop nu.


- Men allerede inden nogen kendte vejret i feriemånederne

havde mange truffet en beslutning om at blive hjemme i år. Eftervirkningerne efter den 11. september sidste år, den trængte

økonomi og aktiefaldene har helt sikkert spillet en rolle, men jeg tror ikke, at der er tale om en generel tendens. Danskernes

rejselyst er der stadig, siger Rikki Sølling, salgsdirektør i MyTravel Danmark og direktør for Spies Rejser.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen