Berlingske Business

Ud med tanter - men pas på

"Professionelle erfarne ledere ind i ejerledede SMV tante-bestyrelser vil styrke mange virksomheder, sikre at flere overlever og at flere får succes".



Debat og revisor-rapport kom i 2003 til samme konklusion, og så sluttede desværre

foreløbig en vigtig diskussion, som kunne føre til mere end "enighed på et højt niveau".



Det,

der mangler i diskussionen, er realismen i forhold til at en lille virksomhed, der som sin "overordnede" strategi og vision

har "at sælge varen", og som nu koncentrerer sine ressourcer om at få alle virksomhedens medarbejdere til at

få ordrer på "blokken", pludselig skal have en strategi og et veldefineret mål og desuden have "fremmede"

ind i en bestyrelse, der i realiteten ikke eksisterer.

Vigtige faser

Skridtet er alt for stort, man springer et antal vigtige

faser over, og det vil i de fleste tilfælde betyde, at initiativet strander ved "det er vel nok en god ide-stadiet"

og dermed ikke bliver til noget. Springet fra en "tante-bestyrelse" og "mål-løshed", til et professionelt

ledet SMV skal være en proces som virksomheden skal igennem for, at man sikkert kan lande på en højere platform.



Første

del af processen er at ejerlederen med hjernen og hjertet indstiller sig på, at der skal ske ændringer i den måde,

virksomheden ledes og styres på. Det er ikke nok at kunne udtale sætningen: "Vi er nok nået dertil, hvor vi

skal have assistance udefra for at kunne vokse yderligereà". Ejerlederen skal også med hjertet mene, at der skal ændringer

til.



Anden del er, at det ledelsesteam, der selv i små virksomheder, under en eller anden form eksisterer, bliver involverede

i beslutningen om, at der skal ske ændringer, samt forstår, at der ikke er tale om at invitere en konsulent eller en

rationaliserings ekspert.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen