Berlingske Business
12:46Positiv stemning i Europa styrer uden om Madrid

Uanstændig forvaltning

Men dog alligevel en vaskeægte opfindelse med patenter og det hele. Statue eller ej, den

nye metode har en række fordele for både trafikanter og skatteydere i forhold til de kendte metoder.



Nu skulle enhver

jo så tro, at det hele var lige til. Men nej, så nemt skulle det ikke være, for Vejdirektoratet synes, at den nye

metode er så ringe, at de ikke vil lave en grundig teknisk undersøgelse og end ikke vil prøve den på en

lille landevejsbro et fjernt sted i Danmark.



Siden jeg hørte om Vejdirektoratets afvisninger af min fars opfindelse for første

gang tilbage i 1990, har jeg altid følt mig sikker på, at det var min far, der var en skør ingeniørnørd,

som blot havde opfundet en løsning på et problem, der ikke fandtes, og at Vejdirektoratet såmænd kun gjorde sin

pligt - at afvise plageånder og landsbytosser.



I 12 år har jeg skullet høre om Vejdirektoratet og om fugtisolering

af jernbetonbroer, hver gang jeg har besøgt min far. Da nye samtaleemner presser sig på (vel ikke urimeligt efter så

mange år) , fik jeg den tanke at høre de tekniske argumenter direkte fra Vejdirektoratet, så det kunne ruste mig

til skiftet i samtaleemner.



Moderne åbenhed i forvaltningen gjorde det nemt og kvikt at få en aftale i direktoratet

med vejdriftschefen og dennes tekniske ekspert inden for fugtisolering af jernbetonbroer. Tre klik med musen og en enkelt telefonsamtale

så var dato og tidspunkt på plads 26. august 2002 kl. 14.00. Stor ros for det!



Mødet kom godt fra start med

kaffe og mineralvand og lidt løs høflighedssnak. Helt som forventet.

Husmor niveau

Men så til det jeg

var kommet for at høre: "Hvilke tekniske valide argumenter er det, der tilbageviser min fars metode"? Til det svarer

både vejdriftschefen og den medbragte ekspert; "Vi tror ikke på den". Ikke noget nyt i det tænker jeg.

Det er jo derfor, jeg er her. Jeg prøver igen.



"Hvilke tekniske valide argumenter er det, der tilbageviser min fars metode"?

Vejdriftschefen og eksperten er klar igen; "Vi tror ikke på den". Her er noget galt tænker jeg nu. Jeg er hos

landets største kapaciter på området.



De helt tunge drenge. Akademikere med langvarige tekniske uddannelser,

men de argumenter, jeg hører, er alt andet end saglige og tekniske. De er på husmor niveau.



Det kan ikke være

rigtigt. Jeg prøver lige igen. "Hvilke tekniske valide argumenter er det, der tilbageviser min fars metode"? Nu

må det komme, tænker jeg - den ammunition jeg skal bruge for at skifte samtaleemne, næste gang jeg besøger

min far.



Men nej - vejdriftschefen og eksperten svarer igen, nærmest synkront. "Vi tror ikke på den".

Det her er helt galt, tænker jeg, mens jeg diskret tjekker de visitkort jeg har fået.



Jo, den er god nok. Jeg er

i Vejdirektoratet.



Jeg prøvede to tre gange mere uden held. Godt et time senere har jeg prøvet alle tænkelige

vinkler og skiftet stil et par gange. Men svaret er hver gang det samme usaglige og utekniske; "Vi tror ikke på den".



Mødet

bekræftede, at det værst tænkelige stadig finder sted i den offentlige forvaltning.



En underordet medarbejder

uden visioner og fremdrift kan fastholde, at det kendte og sædvanlige må værre bedre end det ukendte og nye - og

samtidigt få sin overordnede til at tro på det.



Alt sammen blot ved at være akademiker med mange års

anciennitet i systemet. Det er skræmmende og respektnedbrydende!

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen