Berlingske Business

Tyskland i krise

Danmarks største samhandelspartner, Tyskland, går et svært år i møde.

Igennem det meste af 2004 har den rød-grønne tyske regering arbejdet på at gennemføre reformer på det stive tyske arbejdsmarked. Trods stor arbejdsløshed er det ofte svært at få besat ledige ufaglærte job i Tyskland. De ledige har ikke tilstrækkelige tilskyndelser til at tage et arbejde.

Det bliver der nu lavet om på med de såkaldte Hartz-reformer. Der arbejdes på at skabe et nyt arbejdsmarked for lavtlønnede, og fra nytår kan langtidsledige og bistandsklienter ikke længere afslå tilbud om job.

Samtidig harmoniseres satserne for understøttelse til langtidsledige og socialhjælp. I nogle tilfælde betyder harmoniseringen lavere ydelser.

Hartz-reformerne møder stor modstand i befolkningen - især i det gamle Østtyskland, hvor alt for mange har vænnet sig til, at de ikke selv behøver gøre noget for at skabe sig en fremtid.

Arbejdsformidlingerne i Tyskland er i skudlinjen. De forbereder sig på fysiske blokader og demonstrationer i det nye år, når Hartz-reformerne skal føres ud i livet.

Uroen har fået forbundskansler Gernhard Schröder til at distancere sig for fra Hartz-reformerne. Han har hidtil vist betydeligt politisk mod ved at lade dem gennemføre.

Men i interviews på det seneste lader han det nu være op til den tyske økonominister , Wolfgang Clement, at sikre reformernes succes.

Udviklingen i Tyskland viser, hvor galt det kan gå, hvis man tøver med at gribe ind overfor velfærdsydelser, som fastholder folk i passivitet i stedet for at stimulere dem til at tage et ansvar for deres eget arbejdsliv.

Krisen på det tyske arbejdsmarked er en alvorlig advarsel til danske politikere, der tøver med at reformere velfærdssamfundet.

Hvis vi ikke i Danmark gennemfører reformer i økonomisk gode tider, som nu, risikerer vi at få tyske tilstande i løbet af en årrække. Steno

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen