Berlingske Business
17:42

Tvivlsom markedsføring

Vi kender det alle; mails i vores inbox fra folk vi ikke kender, som handler om alt lige fra tilbud om piller og operationer til den

om prinsen fra et ukendt land i Afrika, som bare vil have oplyst dit kontonummer, så du kan passe på hans 80.000.000 dollars

i en uge - og selvfølgelig bliver du belønnet med 10 pct.



Det er et resultat af udviklingen i informationssamfundet,

at informationer skifter hænder. Folk efterlader deres mailadresser uden at være opmærksomme på det og der

sælges lister med mailadresser - og så begynder strømmen af spam. I bund og grund er spam-mails ikke andet end reklame-mails,

man modtager via sin e-mail eller pr. SMS, som man hverken har bestilt eller ønsker. Virksomheder, der markedsfører

deres produkter ved hjælp af spam-mails, har misforstået, hvad god markedsføring handler om og overskrider etiske

grænser hos forbrugerne.



I en undersøgelse, som vi hos Yahoo! har gennemført i forbindelse med et europæisk

antispam initiativ i denne måned, svarer hele 97 procent, at de aldrig har købt noget på foranledning af en spam-mail.

Derimod er 14 pct. blevet narret til at åbne spam mails, fordi de indeholdt brugerens eget navn i titlen eller på anden

vis så tillidsvækkende ud. Samtidig angiver flere danskere spam-mails som en stress-faktor i hverdagen sammenlignet med

den stress, man oplever ved at skulle overarbejde. Det er dermed ganske tydeligt, at spam-mails kan sammenlignes med almindeligt bondefangeri,

der ikke har noget med sund forretning at gøre.



Spam har store økonomiske og samfundsmæssige konsekvenser



For

store virksomheder betyder spam i dag enorme omkostninger. Beregninger viser, at det let kan tage 10 minutter om dagen at slette spam-mails,

og at det koster virksomhederne ca. 15.000 kr. i tabt arbejdsfortjeneste om året pr. medarbejder. Perspektiverne er skræmmende,

og spam-mails er et stigende problem, der af mange i dag bliver vurderet som en større trussel end virus.



E-mail er noget

næsten alle mennesker anvender i dag både privat og på jobbet. Det er en hurtig og vigtig måde at kommunikere

på, og det udgør derfor et problem, når der opstår støj på linien i form af spam-mails. Som udbydere

må vi sikre gnidningsfri kommunikation, så vores brugere både som privatpersoner og som medarbejdere kan fortsætte

med at kommunikere mere eller mindre ugeneret pr. mail. Dette sikres ikke alene ved retslige tiltag i form af bødestraffe etc.

til virksomheder som anvender spam som et markedsføringsredskab, men også ved at de enkelte udbydere tager kampen op,

samt at den samlede internetbranche bliver enige om et initiativ til bekæmpelse af spam.



Vi er kommet et stykke af vejen

med den skærpede retslige indsats. Vi har set de første retssager mod spammere i USA og nu også i Danmark, og det

er et vigtig signal at sende til spammere, at det er ulovligt at markedsføre sine produkter vha. af spam-mails. Det er også

på tide, at man har taget dette skridt, for spam tendensen er kraftigt stigende. Tilbudene fra de virksomheder, der bruger spam

til markedsføring, er nærmest grænseløse. Man kan blive ph.d. i litteratur eller læge på 4 museklik.

Tilbud om medicin og billige realkreditlån flyder ligeledes i lange baner. Da måden at markedsføre produktet på

er useriøs, kan man roligt gå ud fra, at produktet også er useriøst. Seriøse nyhedsbreve adskiller

sig f.eks. fra spam-mails i og med, at de sendes til brugeren som en selvvalgt service, som brugeren til en hver tid kan afbestille

igen. En spam-mail derimod er umulig at komme af med, og prøver man at afbestille mailen kan det i mange tilfælde medføre

endnu større mængder spam. Der hviler i dag et stort ansvar på brugeren selv i at forhindre udbredelsen af de uønskede reklame-mails.

Som bruger bør man tænke sig om i forhold til, hvor tilgængelig man gør sin mailadresse, hvilke mails man

svarer på, og hvem man videregiver sin egen og andres mailadresser til.



Yahoo!''s undersøgelse viser heldigvis også,

at de fleste brugere er tilfredse med deres udbyderes spamfiltre, men at de mener det er op til internetbranchen at øge fokus

på problemet. En opfordring, som den samlede branche bør tage ganske alvorligt. Et første skridt på vejen

er Yahoo!''s antispam-dag, som i dag afholdes for første gang i hele Europa. Vi glæder os til i fremtiden at kunne starte

lignende initiativer i samarbejde med resten af branchen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen