Berlingske Business
17:42

Tv på markedsvilkår

TV2 bliver privatiseret, men den kommende private køber skal fortsat leve op til en række public service-forpligtelser.

21 procent af Danmarks Radios nuværende egenproduktion udliciteres til private medieselskaber. Desuden brydes Danmarks Radios

monopol på radiosiden, hvor yderligere to kanaler sendes i udbud. Endelig bliver det i højere grad end hidtil muligt at

drive kommercielt lokal-tv.


Med forliget koncentreres de udsendelser, som har public service-karakter, især på Danmarks

Radio. Derfor er det også naturligt, at DR som hidtil underlægges en politisk bredt sammensat bestyrelse. Men den bør naturligvis

ikke forfalde til at diskutere detaljeret programpolitik.


Den forstærkede udlicitering af programmer til Danmarks Radio

er et tiltrængt løft til den private danske film- og medieindustri, som har været i krise i de senere år.

Den får nu mulighed for at udvikle sig og kan på den måde også bidrage til eksport af danske produktioner. Udliciteringen

er samtidig med til at fastholde et pres for fortsat effektivitet i DR, hvor det i de senere år under generaldirektør

Christian Nissens ledelse er lykkedes at nedbryde en række gamle faggrænser.


Med privatiseringen af TV2 og udbuddet

af de nye radiokanaler får Danmark en mediestruktur, der giver dagbladene og andre kendte medie-aktører nye muligheder

- også på annoncemarkedet. Og det er helt nødvendigt. For den sektor, der hidtil har sikret en sober nyhedsformidling

i Danmark, er under pres i disse år.


Den ellers så hårdt udskældte kulturminister har i denne sag seriøst arbejdet

for et bredt politisk forlig. De partier, der er skeptiske over for markedsudviklingen, har fået indrømmelser i form

at en relativt beskeden liberalisering af reklame-bestemmelserne på tv og de nuværende lokale TV2-regioner vil få

uændret eller højere licens.


Alligevel er det kun Dansk Folkeparti, som har tilsluttet sig forliget. Selv de radikale,

der ellers er orienteret mod markedsøkonomien, har valgt at stå udenfor.


Sådan som Folketinget er sammensat,

er der ingen tvivl om, at medieforliget i hvert fald holder i de næste knap fire år. Og til den tid vil den udvikling,

som nu sættes i gang, være uafvendelig. Derfor er det i praksis også gratis at stemme imod forliget, når det

udmøntes til lovgivning efter sommerferien.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen