Berlingske Business

Turbo på SMV-eksport

Danmarks mange små og mellemstore virksomheder, SMV''''er, har et stort uudnyttet eksportpotentiale. Et nyt - gratis - eksportforberedelsesprogram

skal forberede SMV''''er til eksportmarkederne.



Alle små virksomheder kan få gratis rådgivning om eksport i mindst

10-12 timer. Hvis de derefter ønsker det og findes egnede til videre rådgivning, kan de få det til halv pris. I

alt har Danmarks Eksportråd sat 3,3 mio. kr. af til projektet, som gælder for alle virksomheder med under 50 ansatte og

en omsætning på under 50 mio. kr. om året, fortæller Susie Ruff, der er teamleder i Danmarks Eksportråd.



-

Vi har flere undersøgelser, der viser, at der især blandt små og mellemstore virksomheder er et stort uudnyttet

potentiale for eksport. Målet med denne indsats er derfor at hjælpe SMV''''erne med at udnytte det potentiale, fortæller

hun.

Større bevidsthed

Den gratis rådgivning skal først og fremmest forberede virksomhederne på, hvad

det vil sige at eksportere. I første omgang er det vigtigste at rette blikket indad mod virksomheden, siger eksportforberedelseskonsulent

Peter Vilhelm Helk:



- Mange virksomheder er ikke bevidste nok, når de forsøger sig på eksportmarkederne. Er

det selve produktet eller den rådgivning, de leverer sammen med produktet? Ofte spiller rådgivning og service en langt

større rolle for eksportkunderne, end virksomhederne er klar over, siger han.



Det betyder, at de små og mellemstore

virksomheder risikerer at tabe eksportindsatsen på gulvet, mener han:



- Hvis man ikke har defineret præcis, hvad

man er god til, så er det svært at få succes på eksportmarkederne. Mange virksomheder kunne have stor gavn af

at skue indad, inden de bevæger sig ud på eksportmarkederne, siger Peter Vilhelm Helk, som peger på, at alt for

mange mindre og mellemstore danske virksomheder undervurderer det potentiale, de har på eksportmarkederne.



- Deres kerneproblem

er, at de ikke har menneskelige ressourcer til at holde sig opdateret på eksportsiden. Det er ikke nødvendigvis penge,

de mangler, men direktøren har simpelthen ikke tid til alene at planlægge og holde hånd i hanke med eksporten,

siger man.

Lod sig lokke

En af de virksomheder, Peter Vilhelm Helk har rådgivet, er Jørgen Rasmussen Ventilation

i Greve syd for København.



Virksomheden har eksporteret i årevis, men uden at få nok ud af sine anstrengelser,

erkender direktør Erik Rasmussen:



- Jeg lod mig måske lokke til mere, end vi som virksomhed kunne rumme, siger han.





En stor international interesse for firmaets produkter betød, at Jørgen Rasmussen Ventilation A/S lod en lang

række agenter forhandle firmaets produkter. Konsevensen var dog samtidig, at selvom firmaet brugte store mængder tid og

energi på forespørgsler og kundepleje, så fik en del af firmaets kunder ikke fik så høj en service,

som Erik Rasmussen mener, de fortjente. Med hjælp fra eksportrådet fik han lavet en realistisk eksportplan, hvorefter

firmaet skar kraftigt ned i antallet af kunder og agenter.



- Det virker lidt omvendt at afvise kunder, men vi kunne pludselig

ikke overskue mere. Vi havde ikke tænkt over, om vores strategi kunne betale sig, før vi fik lavet en eksportplan, ligesom

vi jo har en forretningsplan. En del af Erik Rasmussens eksportplan går nu ud på at koncentrere sig om nogle bestemte

lande og målgrupper og ikke skyde med spredehagl, blot fordi kunderne er der, sådan som virksomheden tidligere gjorde.



-

Planen er nok især et godt værktøj til at styre os selv. Nok især mig, må jeg blankt erkende, siger

direktør Erik Rasmussen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen