Berlingske Business

Tryk på den digitale udvikling

Da Flemming Boisen og Kurt Nielsen i nogle decemberdage i 1997 sad i førstnævntes sommerhus og besluttede en fusion af

deres to virksomheder, vurderede de, at de havde tænkt langt ud i fremtiden.


Det havde de på sin vis også,

for satsningen på udstrakt brug af IT i løsninger af grafiske opgaver var den rigtige. Men udviklingen i branchen går

så hurtigt, at det er nødvendigt at tænke i strategi det meste af tiden.


- Vi er i en branche, der vil udvikle

sig frem mod stadig større enheder. Selv tror vi ikke rigtig på organisk vækst mere, og derfor er vi åbne

for sammenlægninger, opkøb og fusioner med virksomheder, vi kan skabe synergi med. Det kan være med partnere, der

er stærkere end os på nogle områder, eksempelvis trykning, så vi slipper for at investere 10 mio. kr. i ny trykkapacitet,

siger adm. direktør Kurt Nielsen.



Fælles styrke

Flemming Boisen havde med firmaet Boisen Print i Grindsted

sin styrke inden for tryk og færdiggørelse indtil fusionen, og det udgør omkring halvdelen af omsætningen

på ca. 60 mio. kr. i Boisen & Nielsen A/S.


De to femfarve-trykmaskiner er belagt i to til to et halvt skift dagligt, og

det ville være en luksus i mange andre grafiske virksomheder.


Den dårlige udnyttelse af kapaciteten tynger så

mange trykkerier, at 30-40 pct. af virksomheder må trykke deres bundlinje i rødt.


Kurt Nielsen med firmaet EB Scan

i Esbjerg havde prepress, forberedelse af materiale til trykning, med sig ind i fusionen, og det område var truet af den begyndende

digitalisering.


Derfor fandt de på to 11 timer lange flyrejser hjem fra Scybold-messen i San Francisco i 1995 og 1997

frem til, at fremtiden tilhører de grafiske virksomheder, der kan tilbyde mere komplette løsninger med højt IT-indhold.


-

Virksomhedens størrelse betyder meget i vores branche i dag. Vi ville aldrig kunne magte at have en IT-afdeling med syv medarbejdere,

hvis vi ikke havde fusioneret. Vore folk skal ikke kun være grafikere. Vi har en blanding af kreative kræfter og IT-folk,

siger bogtrykker Flemming Boisen.



Hovedsæde til 20 mio. kr.

Et år efter fusionen rykkede Boisen & Nielsen

ind i et nyt knap 4000 kvm stort cedertræsbeklædt hovedsæde til 20 mio. kr. på den jyske hede lige uden for

Grindsted.


Herfra betjenes nogle af landets store virksomheder inden for produktion af mærkevarer med systemer, der sikrer,

at deres brands præsenteres med kvalitet helt ud i detailhandlen - og at de sparer omkostninger.


Boisen & Nielsens

eget standardsystem til opbygning af annoncer, MediAd, gør butikker, der forhandler varer fra de store industrielle kunder,

i stand til selv at opbygge annoncer, hvor de henter skabeloner med logo og produktfotos i høj kvalitet på internettet.




Og da der er forskel på virkemidlerne, afhængig af om butikken ligger på Vesterbro eller i Vejen, kan de selv

tilføje annoncerne de produkter og det særpræg, de ønsker. Uden at kvalitetsindtrykket ødelægges.


-

Internettet er i spil hele tiden i vores branche. Ikke kun til kommunikation men også til tryksagsproduktion og salg, siger

Kurt Nielsen.


Til MediAd hører også et logistiksystem, så butikkerne kan hente individuelle udstillingsmaterialer

som bannere og hyldefront-skilte ud af systemet ved lancering af nye produkter.


- MediAd henvender sig især til industrivirksomheder,

der har mange lanceringer af nye produkter i løbet af året og derfor har behov for at forsyne detailhandlen i måske

flere lande med materiale jævnligt. Systemet findes på alle hovedsprog, og når den franske forhandler logger ind

på systemet, kommer kun de produkter frem, der forhandles i Frankrig, siger Kurt Nielsen.



Store besparelser

Boisen

& Nielsen har en billeddatabase med op mod en kvart million fotos af produkter, hvoraf mange er optaget i firmaets digitale fotostudie.




10-15 af de største kunder henter fotos i databasen efter behov, og i alt er op mod 500 kunder repræsenteret i

databasen, hvorfra der hentes opdateret råmateriale i høj kvalitet til fremstilling af grafiske løsninger.


-

Med den konkurrence og den overkapacitet, der er i den grafiske branche, er det svært at få kunder til udelukkende at

købe en tryksag. Men hvis vi kommer med en færdig løsning som MediAd, er det nemmere at få også højt placerede

medarbejdere i tale, for der er store besparelser at hente, siger Flemming Boisen.


MediAd egner sig især til franchiseområdet,

hvor den bekvemme adgang til professionelt annoncemateriale kan give besparelser på over 50 pct.


Systemet gør det

muligt at springe et led over i markedsføringen, reklamebureauet. De to indehavere af Boisen & Nielsen ser dog muligheder for

både grafiske firmaer og bureauer.


- Vi er stærke inden for produktion og ordrehåndtering, mens reklamebureauerne

har deres styrke inden for strategi, identitet og branding, siger Kurt Nielsen.



På vej mod 100 mio. kr.

Boisen &

Nielsen med ca. 60 medarbejdere øgede i fjor omsætningen med 17 pct., uden at resultatet på bundlinjen flyttede

sig mærkbart. Det har ligget på et par mio. kr. efter skat.


For få måneder siden er etableret et samarbejde

med reprofirmaet Graulund & Jørgensen A/S i Herlev, hvorfra Flemming Boisen tre dage om ugen bearbejder store københavnske

virksomheder, der kan være kundeemner.


En vækst i hovedstadsområdet skal bære ambitionen om at nå

en omsætning på 100 mio. kr. inden for tre år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen