Berlingske Business

Troldmand efterlyser offentlig hjælp ved sager om kopiering

Akkurat som det er tilfældet med eksportkreditgarantier, bør små- og mellemstore virksomheder have mulighed for

en eller anden offentligt støttet sikringsordning, når det handler om beskyttelse af rettigheder internationalt.



Det

mener i hvert fald direktør Carl-Erik Østergaard, Troll Company ApS, der fremstiller den verdensberømte Gjøl-trold.

Forlig

Den

nordjyske virksomhed har netop indgået forlig med en stor, børsnoteret amerikansk koncern, Russ Berrie & Co. om rettighederne,

og det samme er tilfældet i England, hvor der også er indgået forlig efter en langvarig retsag mod firmaet PMS Ltd.



De

senere år har budt på stribevis af retsager, hvor Troll Company har forsøgt at stoppe kopierende virksomheder og

til dato har nordjyderne ikke tabt en eneste sag. Alligevel kalder Carl-Erik Østergaard de mange opslidende sager for et langt

mareridt, som bl.a. resulterede i faldende omsætning og et direkte underskud på bundlinien i fjor. På grund af de indgåede

forlig vil årets regnskab bliver markant positiv, oplyser direktøren. Han venter imidlertid ikke, at det er slut med

at føre retsager i udlandet, men forudser at problemerne med kopiering kun vil vokse generelt i takt med globaliseringen.



-

Vi står overfor et kæmpeproblem, hvis vi skal sikre os, at vi kan beholde de gode ideer i Danmark, for der er ikke nogen

tvivl om, at kopiering generelt vil gribe om sig. Her står især de små og mellemstore virksomheder svagt. Det er

derfor, jeg håber politikerne vil ofre lidt mere opmærksomhed på problemet. Det er lige så vigtigt at sikre

sine rettigheder, som det er at sikre sine mursten, siger den nordjyske direktør.



Han gør imidlertid op emd den

forestilling, at det koster "en bondegård" at gennemføre retsager i udlandet.



Troll Company har, oplyser

han, tjent penge på alle sine sager.

Sladrehanke

Trolde-virksomheden benytter flittigt internettet i sin søgen

efter plagierende virksomheder.



- Det er et utroligt nyttigt værktøj, men samtidig har vi den fornøjelse, at

der mange steder rundt omkring i verdens findes trolde-fans, der sladrer til os, hvis de opdager en kopi. Det er en meget stor hjælp, forklarer

Carl-Erik Østergaard.



Tilbage i 1960erne mistede Gjøl troldens ophav, Thomas Dam, rettighederne til trolden på

det amerikanske marked. Det blev en katastrofe for den nordjyske virksomhed, der mistede formuer på den konto.



Ifølge

Carl-Erik Østergaard viser pålidelige beregninger, at der i årene fra 1989 til 1994 blev solgt trolde på

verdensmarkedet for mellem tre og fem mia. dollars.

Fortsat produktion i Gjøl

var samtidig året, hvor Troll

Company kom i vanskeligheder, men nordjyderne fik kæmpet sig tilbage på scenen, og det er siden lykkedes at tilbageerobre

ophavsretten til troldene også i USA, hvor regelsættene vedrørende copyright og andre beskytttelsesforanstaltninger

tidligere har været fortolket noget anderledes end andre steder i verden.



Der bliver fortsat produceret trolde på

Gjøl, hvor en halv snes medarbejdere fremstiller specialudgaver af troldene og dækker det skandinaviske marked.



Imidlertid

kommer størstedelen af de fremtidige indtægter fra salg af licenser til andre producenter og partnerskabsaftaler.



Troll

Company har ingen intentioner om dansk volumenproduktion.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen