Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Transportfirma i vækst

Dansk-italienske Scandinavian Auto Logistics A/S i Esbjerg, SAL, har på få etableret sig som et alternativ inden for transport

af nye biler for importører og forhandlere.



SAL har fra 2004 overtaget transporten af ca. 5000 nye biler for den fremgangsrige

koreanske producent, Kia, som skal leveres fra klargøringscentralen i Snoghøj ved Fredericia til forhandlere over hele landet.

I forvejen transporterer autologistikvirksomheden nye biler fra Ford, Honda, General Motors, Mitsubishi, Fiat, Alfa Romeo og Jaguar

på det danske marked.



Adm. direktør for selskabet og den danske medejer, Niels Winther & Co., Henrik Otto Jensen,

oplyser, at SAL er oppe på at ekspedere 25.000 nye biler årligt og forventer at få flere mærker inden for

i de kommende år.



- Der har været behov for et alternativ på markedet, hvor konkurrencen foregår meget

på pris, og hvor vi som en mindre virksomhed også kan tilbyde et godt servicekoncept, siger Henrik Otto Jensen.







Stor

konkurrent



SAL har kun fem-seks pct. af nyvognsmarkedet og fylder ikke meget i forhold til den store konkurrent, Dansk Auto Logik

A/S i Vamdrup, der med omkring 120 ansatte og en stor flåde af autotransportere har kørt overskud på knap 19 mio.

kroner før skat hjem de seneste to regnskabsår.



Scandinavian Auto Logistics havde i 2002 16 ansatte og et overskud

før skat på 1,3 mio. kroner. Siden er staben øget til en snes ansatte, men overskuddet blev i 2003 mindre som

følge af det lave nyvognssalg i Danmark.



- Vi håber, at forudsigelserne om fremgang i bilsalget i år slår

igennem. Den danske vognpark er ved at være gammel i forhold til andre europæiske landes, siger Henrik Otto Jensen.



I

forbindelse med samarbejdet med Kia Motors indkøber SAL nye autotransportere, og IT-systemet er løbende blevet udviklet

siden etableringen i 1999, så det er i stand til at håndtere fremtidige transportopgaver for autobranchen.







Terminal

i Esbjerg



SAL har 25.000 kvm autoterminal i Esbjerg, hvortil mærker som Fiat, Alfa Romeo, Ford, Opel og Honda ankommer

med skib. Ca. 12.000 biler ekspederes årligt via Esbjerg Havn, hvor logistikvirksomheden desuden står for multiterminalen,

der ekspederer containere for det italienske rederi, Grimaldi Lines'' Middelhavsrute.



Ud over Grimaldi og partneren i Esbjerg,

Niels Winther & Co. tæller ejerkredsen i Scandinavian Auto Logistics et af Europas førende autologistikselskaber,

Mercurio. Samarbejdet blev oprindelig skabt med udgangspunkt i en langtidskontrakt med Fiat-koncernen om at ekspedere Fiat og Alfa

Romeo-biler. Den nuværende kontrakt gælder frem til 2008.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen