Berlingske Business

Træghed hos ledere bremser væksten

Det store uudnyttede vækstpotentiale i de traditionelle industrier skyldes ikke alene den ensidige

fokusering på de såkaldte vækstbrancher fra særligt den statslige Vækstfonden.


En stor del af årsagen

til, at traditionelle virksomheder halter bagefter på væksten skyldes også virksomhedsledernes egen manglende interesse

i at udvikle sig.


Håndværksrådet og Dansk Industri erkender, at det såkaldte BMW-syndrom hos ledere i

små og mellemstore virksomheder er en væsentlig stopklods for vækst i den traditionelle industri.


- Derfor

er der behov for, at vi får uddannet flere ledere i disse virksomheder, siger vicedirektør Ane Buch, Håndværksrådet.


BMW-syndromet

består populært sagt i, at mange velfungerende danske virksomheder aldrig kommer over den magiske grænse på

20 til 25 ansatte.


En større virksomhed med flere ansatte stiller ejeren over for helt nye udfordringer. Ejeren kan ikke

længere enerådigt stå for administrationen og må tage nye mellemledere ind. Det kan være svært

at acceptere og overskue. Derfor har der været en tendens til, at ejerne har mistet ambitionerne på virksomhedens vegne.

De stiller sig tilfreds, når de har fået råd til den første større bil og sikret et pænt afkast

fra virksomheden.



Nye tider

En undersøgelse foretaget af Dansk Industri peger dog på, at der er ved at ske

en udvikling i retning af, at lederne i de små og mellemstore virksomheder i højere grad end tidligere er interesseret

i, at virksomheden vokser sig større.


Hver fjerde mindre virksomhed forventer en vækst i omsætningen på

omkring 20 pct. over de næste tre år. Overraskende, når man tager konjunkturerne i betragtning.


Hos branchefællesskabet

for IT-, tele- og kommunikationsvirksomheder (ITEK) under Dansk Industri håber man især, at de små og mellemstore virksomheder

bliver opmærksomme på de store vækstmuligheder, der ligger i at integrere ny teknologi i virksomheden.


- Der

kan være brug for øjenåbning. Det er ikke alle virksomheder, som har fået øje på de potentielle

vækstmuligheder der f.eks. er i ny teknologi, siger Tom Togsverd, direktør i ITEK, der understreger, at han bakker op

om satsningen på de højteknologiske selskaber som vækstskabere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen