Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

ToldSkat i offensiven for TastSelv

ToldSkat vil meget gerne have flere virksomheder til at bruge internet, når de skal indbrette moms og a-skat. Derfor starter

ToldSkat om få dage den hidtil største kampagne for at få flere virksomheder til at bruge internet-løsningen

TastSelv.



Hele 90.000 virksomheder vil blive kontaktet over telefonen, og her vil de blive opfordret til at smide de gamle girokort

ud og i stedet tilmelde sig ToldSkats TastSelv-løsning.



Målet er at få 30.000 virksomheder til at hoppe med

på ideen. Det vil i givet fald betyde, at cirka 120.000 årlige moms-angivelser og 50.000 indberetninger af a-skat vil

blive flyttet fra papir til skærm.



- Der er tale om en hjælp til virksomhederne, så de kan spare penge og tid.

Virksomhederne har allerede investeret i IT-løsninger, så hvorfor ikke bruge dem optimalt, siger skatteminister Svend

Erik Hovmand (V).



Han understreger, at både virksomhederne og det offentlige har fordel af, at TastSelv-løsningen

bliver mest muligt udbredt.



ToldSkat sparer penge, mens virksomhederne kan glemme alt om åbningstider på det lokale

posthus. TastSelv har åbent hele døgnet, og virksomhederne kan bruge det, når de har tid. Selve betalingen af momsen

eller a-skatten klares via PBS eller netbank.



- Hvis vi når målet med at få 30.000 flere virksomheder til at

tilmelde sig TastSelv, vil det spare det offentlige for fire mio. kr. om året. Det er også værd at tage med, siger

Svend Erik Hovmand.

Anbefaler systemet

Ideen med TastSelv er ikke ny. Virksomhederne har gennem længere tid kunnet

komme med i ordningen, og indtil videre har 150.000 virksomheder benyttet sig af tilbuddet. Og det har tilsyneladende været

en succes. Omkring 99 pct. af de virksomheder, som bruger TastSelv, vil anbefale det til andre.

Systemet roses

- Alle, der

er med, roser systemet, og kampagnen kan give et lille skub til at endnu flere virksomheder kommer på. Det er samtidig vigtigt,

at ToldSkat arbejder videre med TastSelv løsningerne, så de kan forbedres og udbygges. Det er mit mål at størstedelen

af ToldSkats dokumentation med borgere og virkomheder kommer til at foregå digitalt, siger Svend Erik Hovmand.



Cheføkonom

i Håndværksrådet Søren Nicolaisen roser skatteministeren for initiativet.



- ToldSkat har brugt mange

ressourcer på at udvikle systemet, og så er det godt, at de ikke glemmer at få det formidlet ud til virksomhederne.

Vi er helt overbevist om, at virksomhederne på længere sigt kan spare både tid og ressourcer ved at bruge TastSelv.

Men hvis endnu flere virksomheder skal med, kræver det, at de får en præsentation af, hvor let det er at bruge løsningerne,

siger Søren Nicolaisen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen