Berlingske Business
11:15Svensk storbank falder på børsen trods god indtjening

To parter kræver ren arbejdsplads

Det danske erhvervsliv er blevet langt mere renligt i løbet af de senere år. Næppe fordi det er blevet besat af

kollektivt rengøringsvanvid, langt snarere af tre ganske enkle årsager: Det er blevet langt nemmere at gøre rent,

det er i mange tilfælde blevet billigere, og det forlanges, at der er rent - grundigt rent.


Det sidste vil sige, at der

ikke bare med mellemrum flyttes lidt rundt på noget af støvet, men at det skaffes helt væk i stedet for at blive hvirvlet

op med en kost for at dale ned i et andet hjørne.


Jan Andersen, direktør for Hako Danmark A/S i Langeskov, leverandør

af rengøringsmaskiner, peger på, at der er to parter, som forlanger rene forhold på arbejdspladsen.


Den ene

er kunderne. F.eks. er en betydelig del af de mange danske underleverandører underkastet kontante krav om et rent arbejdsmiljø

fra dem, de leverer til, og det gælder ikke mindst underleverandører til bilindustrien.


Den anden part er medarbejderne.

Utallige virksomheder har gjort den erfaring, at et rent arbejdsmiljø giver bedre arbejdsforhold og mere tilfredse medarbejdere.


En

ansat på en fabrik, som Hako havde leveret rengøringsudstyr til, satte kort og rammende dét med arbejdsmiljøet

på plads. Det skete med følgende, ukomplicerede udsagn:


- Når vi pudser næse til fyraften, så

er snottet ikke længere sort!



Fem gange hurtigere

Den forbedrede renlighed kan aflæses direkte i Hako''s omsætning.

Af konkurrencemæssige årsager ønsker Jan Andersen ikke at oplyse dens størrelse, men han fortæller,

at den er blevet femdoblet siden 1993.


Det hænger også sammen med, at ikke skal gøres ret meget rent, før

det er en god idé at gøre det med en maskine.


- Det kan betale sig at anskaffe en rengøringsmaskine i næsten

alle tilfælde, fastslår han og forklarer:


- Vores billigste fejemaskine koster 4.000 kr., og den fejer mindst fem gange

så hurtigt, som man kan feje med en håndkost. Det koster altså langt mindre tid at gøre maskin-rent, så

hvis vores kunde kan spare bare én time om ugen, så kan sådan en maskine være tjent hjem inden et år.


-

Selv for mindre autoværksteder er det lønsomt at bruge en gulvvaskemaskine, og i alle tilfælde bliver der gjort

langt grundigere rent med en maskine. Den går kraftigere til sagen, end en mand med en kost eller gulvskrubbe kan, og den samler

alt skidtet op i stedet for kun at skubbe til det eller skrubbe på det, siger han.



Fire kategorier

Langeskov-firmaet

er landsdækkende leverandør af hele produkt-programmet fra den tyske Hako-koncern, der med en årsomsætning

på 2,6 mia. kr. er en af klodens største producenter af rengøringsmaskiner, og som sælger over hele verden.

I modsætning til i mange andre lande, hvor Hako er repræsenteret, er det danske Hako ikke et datterselskab, men et dansk-ejet aktieselskab.


Ifølge

Jan Andersen er der fire kategorier af rengøringsmaskiner:


l Store maskiner til udendørs fejning, der bruges af

firmaer med store udendørs arealer samt af kommuner til gaderenholdelse


l Feje/sugemaskiner, der benyttes indendørs

af den grove industri


l Gulvaskemaskiner, der bruges af bl.a. produktionsvirksmheder, supermarkeder skoler og andre institutioner


l

Kombinations-maskiner til indendørs brug og elektrisk drevne, som både fejer og vasker



Mere kompakte

- Kombinations-maskinerne

oplever stigende popularitet, oplyser Jan Andersen. Kravene til dem er, at de helst skal være til at sidde på, og at de

skal være manøvredygtige. Desuden bliver de stadigt mere kompakte og kan derfor også bruges på mindre arealer,

og de sparer en masse tid, fordi de jo både fejer og vasker i én arbejdsgang. De bruges bl.a. i en hel del supermarkeder

og indkøbscentre. I gaderne i Rosengårdscentret i Odense gør sådan en masinke rent på ca. tre en halv

time, og i centrets højsæsoner opsamler den ca. to sorte affaldssække med nullermænd fra tøj.


Maskinerne

til gulvvask arbejder miljøvenligt i den forstand, at deres vandforbrug er beskedent. Der bruges specielle børster,

som effektivt holder på vandet, og foruden et mindre vandforbrug betyder det også færre afbrydelser i rengøringen

for at køre hen til vandhanen og tanke op.


Over hele Danmark kører der i dag adskillige tusinde maskiner fra Hako rundt

og gør rent. Flere af dem er leasede, og stadigt flere af kunderne vælger leasing med en supplerende serviceaftale i

stedet for at købe.


- Hos langt de fleste af vores leasing-kunder er begrundelsen for leasing den enkle, at firmaet foretrækker

at budgettere med faste udgifter. En leasineaftale betyder en fast udgift for rengøringsgrejet i modsætning til variable

vedligeholdelsomkostninger for de maskiner, brugeren selv ejer, siger Jan Andersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen