Berlingske Business
17:16

To ægtefæller gik i en ægte fælde

Så skete det igen! - Et ægtepar, der har arbejdet sammen om deres firma i 20 år, fik et chok, da kvinden som 60-årig

ønskede at gå på efterløn. I stedet for efterløn til en ægtefælle, endte de med at gå

i en ægte fælde.



Hvorfor??

Første problem

De er ikke lige gamle!. Ægtemanden er kun midt i

halvtredserne. Han kan derfor ikke selv gå på efterløn, og hun kan ikke ophøre uden videre, som reglerne

er.



Hun har arbejdet med det administrative arbejde på gammeldags manuel facon, men revisor og bank anbefalede kraftigt

overgang til EDB og andre elektroniske løsninger for at opnå en mere effektiv styring. Hun magter ikke at sætte

sig ind i alle de elektroniske opgaver, og da hun har fået sit efterlønsbevis, beslutter hun at stoppe og søge

efterlønnen. Ægtefællen/virksomheden antager derfor i stedet en anden, der har de nødvendige kvalifikationer

til det administrative arbejde fremover.



Der er mange udtrædelsesparagraffer for medarbejdende ægtefæller i

mindre virksomheder/under 20 ansatte (uanset om det er personligt ejede eller i selskabsform), men selv om vi har fået forbedringer

og senest i november 2002, og der er blevet færre sager, er der stadig mange huller at falde i.

Andet problem

Virksomheden

drives som et selskab med ca. 12-14 ansatte og med en lønsum på ca. 3 mio. Hvis man nu, inden der blev søgt efterløn,

havde trappet ned til under 2 mio. kunne ægtefællen have udtrådt efter 11 i ophørsbekendtgørelsen.



Man

tænker naturligvis ikke i paragraffer på den måde, når man driver virksomhed, men man er så efterfølgende

nødt til at se, om der er andre muligheder/paragraffer.



Det kunne være 9, nr. 1., hvor der kan ske ophør,

hvis der i stedet for ægtefællen bliver ansat en ny medarbejder med de særlige faglige kvalifikationer, som virksomheden

har brug for. Nyansættelsen skal være betinget af en driftsomlægning, anskaffelse af ny teknologi i virksomheden eller

lignende.

Tredje problem

A-kassen giver afslag. Man mener ikke, at der er opstået et behov for særlige faglige

kvalifikationer til at udføre hovedparten af hustruens hidtidige arbejdsopgaver. Hun får faktisk det råd, som mange

andre har fået: "Lad dig skille", så kan du få efterløn". Det var ikke lige den løsning,

hun havde tænkt sig.

Andre muligheder?

Et fuldtids lønmodtagerjob i en anden virksomhed, - hvis man altså

som det grå guld kan få et sådant - dermed ville hun kunne bevise sin udtræden af virksomheden.



En sidste

mulighed er, at virksomheden sælges/lukkes. Så kunne ægtemanden få job eller understøttelse og så

kan hustruen få sin efterløn (efterlønsbeviset har hun jo fået).



Sagen blev anket. Det gav uvished

i 6 måneder - en periode, hvor der skulle indsendes blanketter om, at hun ikke var i arbejde - selv om hun ikke fik efterløn,-

samtidig med at ægtefællen/ virksomheden har fået udgifter til en ny administrativ medarbejder. - Så kommer

afgørelsen. Et afslag med samme begrundelse som fra A-kassen.



Hustruen er reelt ophørt i virksomheden, og der er

ansat en anden i stedet, og det burde være grund nok, men det er det altså bare ikke.



Ak ja, den dejlige selvstændighedskultur.

- Den er dejlig, så længe alt går godt, og man ikke kommer i klemme i systemet! - Er det virkelig måden at

behandle selvstændige på efter et langt liv på arbejdsmarkedet? Jeg synes, at det er utroligt, at det stadig gælder

om at tænke "strategisk og bureaukratisk", hvis ikke man vil lukke virksomheden. Det er sørgeligt, at to ægtefæller

skal opleve afslutningen på deres fælles arbejdsliv som en ægte fælde.



(Ægteparrets navne er mig

bekendt).

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen