Berlingske Business
17:42

Thisted bryghus er still going strong

Konkurrencen på øl-markedet herhjemme skærpes. Det kan man også notere sig i Thisted Bryghus, hvor driftsoverskuddet

siden 1996/97 er faldet fra to mio. kr. til et decideret underskud i forrige regnskabsår på 367.000 kr.


Når

bryghuset alligevel i samme regnskabsår kommer ud med et positivt resultat på bundlinien på knap 800.000 kr. hænger

det sammen med, at landets mindste, selvstændige bryghus økonomisk er særdeles velpolstret med en egenkapital på

størrelse med årsomsætningen. Finansindtægterne fra pengetanken er med andre ord større end indtægterne

fra øltankene.


Ikke mindst soliditeten er medvirkende til, at thyboerne vælger at se "cool" på den

aktuelle turbulens på markedet - i hvert fald indtil videre.


Bryghuset er angrebet fra to fronter. I toppen af mærkevareøllene.

I bunden af lavprisøllene. I højborgen Thisted står der Thisted Bryghus på hver tredje øletikette,

der langes over disken, men herefter falder markedsandelen støt og roligt indtil, man når ud i yderkanterne af det, man

kan definere som Thy-området. Det er i dag stort set lig med Jylland nord for Limfjorden.


Aalborg-området hører

dog til thyboernes interessessfære. Hertil kommer et nichesalg af især økologisk øl til kunder over hele

landet.


Dåsernes indtog og større repræsentation af udenlandske ølmærker i Danmark kunne også

komme med på listen over trusler i en SWOT-analyse af det lille bryghus, men bryggeriets "regent", direktør

og brygmester Peter Klemensen, vælger at se de nye trusler som nye muligheder for Thisted Bryghus.



år

Han ryster

ikke på hånden her i jubilæumsåret, hvor man i august kan fejre, at bryggeriet fylder 100 år.


-

Desperate tiltag er den hurtigste måde at få en virksomhed til at gå ned på, konstaterer han tørt.


Peter

Klemensen, der har en fortid hos såvel Carlsberg som Bryggeriet Vestfyen i Assens, kom til Thisted i 1981, og han har om nogen

været manden, der har sat gang i produktudviklingen af nye øltyper.


Da han tiltrådte for snart 21 år

siden bestod bryggeriets sortiment af to øl: en pilsner og en lys øl. I dag er sortimentet lige så bredt som de langt

større bryggeriers, men Peter Klemensen har valgt en noget anden vej end konkurrenternes.



Økologiske øl

Især

udviklingen af økokologiske øl, som nødvendiggjorde, at man genoptog gamle brygningsmetoder, har været

en succes. Det samme kan siges om flagskibet "Porse Guld", hvor humlen i vid udstrækning er erstattet af porse, som

også bruges i snaps og bjæsk.


Peter Klemensen har ikke tænkt sig at fravige den altdominerende strategi: At

udvikle specialprodukter af høj kvalitet. Lavprisøl er ikke nedfældet i strategien for fremtiden.


Tværtimod

ser han lavprisøllene som et generelt problem for branchen. Mens forbrugerne gladeligt giver 50-100 kr. for en dårlig

flaske vin, må en hel kasse øl ikke koste mere end 100 kr. Lavprisøllene har ganske enkelt vænnet danskerne

til, at øl ikke må koste ret meget. Kvaliteten bliver derefter, mener Peter Klemensen.


- Vor eksistensberettigelse

er ganske enkelt evnen til at udvikle anderledes øl-typer, som vel at mærke er af høj kvalitet. Vi agter også

i fremtiden af forsøge at perfektionere vore produkter.


- Jeg kan naturligvis ikke garantere, at det vil være sådan

i al evighed, for verden er i konstant forandring, og vi er selvfølgelig også nødt til at tilpasse os den verden,

og vi ønsker jo heller ikke underskud.


- Den langsigtede strategi er imidlertid at fastholde vort nuværende koncept.

At vi så i fjor kom ud med et driftsunderskud, må vi se lidt "cool" på, siger han.



medarbejdere

Thisted

Bryghus er ikke nogen stor virksomhed. Der er 24 medarbejdere i alt. De laver ikke kun øl, men også sodavand. Salget

af sodavand udgør ca. en tredjedel af bryghusets omsætning, som renset for afgifter i sidste regnskabsår landede

på 20,3 mio. kr.


I dag er det usædvanligt, at en by af Thisteds størrelse har sit eget, selvstændige

bryghus. Sådan var det ikke, da bryghuset blev skabt for 100 år siden. Enhver by med respekt for sig selv havde sit eget

bryggeri.


En efter en er bukket under, og tilbage i dag er der kun en håndfuld selvstændige danske bryggerier, som

ikke er opslugt af enten Carlsberg eller Bryggerigruppen.


Peter Klemensen har ikke bare én forklaring på, at Thisted

Bryghus tilhører overleverne, men flere.



Beliggenhedsmonopol

- Jeg tror, det har haft stor betydning, at vi har valgt

strategien med udvikling af specialøl af høj kvalitet, men hertil kommer altså, at vi her i Thy har en meget god,

stabil og trofast arbejdskraft. Thy har traditionelt været et meget barskt område, hvor det har været svært

at etablere sig, men når det så endelig er lykkedes, så har folk stået sammen om det. Hertil kommer, og det

må man heller ikke undervurdere, at vi i mange år havde en form for beliggenhedsmonopol.


- Det var ganske enkelt

svært for andre bryggerier at komme ind i Thy-området på grund af infrastrukturen. Det gav bryghuset ro til at konsolidere

sig gennem årene. Jeg skal så dertil sige, at det beliggenhedsmonopol så absolut ikke eksisterer i dag.


Her

og nu er den tilflyttende københavner i fuld gang med at kreere en jubilæumsøl, som kun vil blive solgt i jubilæumsåret.

Den skal langtidslagre i fire måneder, hvorfor der kun kan fremstilles tre portioner af det specielle øl. Første

portion blev sendt på markedet i forbindelse med bryghusets generalforsamling sidste lørdag i januar. Anden portion kommer

til april.


Denne artikel er den fjerde og sidste i en serie om Thisted-virksomheder. De øvrige blev bragt 18., 19. og

20. marts.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen