Berlingske Business

Thise Mejeri stormer fremad

Det lille økologiske mejeri, Thise Mejeri, ved Roslev på Salling-halvøen nærmest vader i succes. Mejeriet, der ejes af 46 andelshavere, har netop aflagt årsregnskab, og det viser en omsætningsvækst, der vil noget. Salget af konsummælk er næsten fordoblet.

I kroner er mejeriets totale omsætning steget med næsten 30 mio. kr. til knap 150 mio. kr. Overskuddet er på godt 4,5 mio. kr.

Over forventningerne

Resultatet overgår forventningerne, og ledelsen udtrykker da også stor tilfredshed med udviklingen.

Mejeriets formand, gårdejer Jens Christensen, Byrsted syd for Nibe, mener, at fremgangen først og fremmest skyldes en vellykket introduktion af en række nye, økologiske produkter.

Blandt nyhederne finder man en 0,5 pct. mælk, der afsættes i Coops butikker. En anden nyhed er en såkaldt gårdidentificerbar sødmælk til Irma-kæden. Denne mælk har været i stand til at øge Irmas samlede sødmælkssalg, oplyser Jens Christensen.

Thise Mejeris fremgang er stor, men i sig selv ikke så enestående for de små mejerier herhjemme, hvoraf flere melder om fremgang.

David og Goliath

På spørgsmålet, om fremgangen skyldes danskernes forkærlighed for David i kampen mod Goliath, hvor mejerigiganten Arla her må indtage Goliath-rollen, svarer Jens Christensen.

- Jeg tror, at mange danskere er villige til at betale lidt ekstra for at bevare en mangfoldighed, også når det handler om mejerivarer. Der er simpelthen behov i markedet for alternativer til Arla. Når det så er sagt, er det vigtigt at understrege, at vi vitterlig skal være et alternativ til det store selskab med alt hvad det indebærer af produkter, Arla enten ikke kan eller vil producere. Det er også vigtigt at pointere, at vi kvalitetsmæssigt skal være i front. Prismæssigt kan vi ikke matche giganten. Vi er konstant nødt til at udvikle nye produkter, som kvalitetsmæssigt gør en forskel. Det er ikke nok bare at lave økologiske produkter. Kvaliteten må og skal følge med.

Thise Mejeri, som blev stiftet i 1988 af seks andelshavere. Siden er mejeriet vokset og vokset.

I 1997 fusionerede mejeriet med et andet økologisk mejeri, også stiftet i 1988. Det hed Grindsted Mejeri og var placeret ved i Nordjylland.

En dværg

Trods den markante vækst er Thise Mejeri fortsat en dværg eller lilleput ved siden af Arla, der aftager mere end ni tiendedele af den mælk, der fremstilles herhjemme.

Thise Mejeris andelshavere er spredt ud over et stort geografisk område fra Hjørring i nord til området ved Herning i syd. Jens Christensen er overbevist om, at væksten for økologiske mejeriprodukter fortsat vil stige herhjemme de kommende år.

- Det er min klare overbevisning, at der bliver flere og flere danskere, som er villige til at betale lidt ekstra for at få dét, de gerne vil have - vore økologiske produkter i høj kvalitet. Sagt med andre ord: Der vil altid være plads til os, siger han.

Thise Mejeri er i øvrigt andet og mere end mælk. Mejeriet fremstiller en bred vifte af mejeriprodukter og har bl.a. også sit eget bud på et smørbart blandingsprodukt, Gul Kornblomst, der er en direkte konkurrent til Arlas Kærgården og Dragsteds Bakkedal.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen