Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Test dig selv

I denne test kan du få at vide, om du er blandt de mest professionelle marketingfolk eller om du er gået glip af noget.



Spørgsmålene

er følgende; Ved du præcist hvilken kombination af massemedia, husstandsomdelte reklamer, butiksaktiviteter og sponsorater der

vil give den største indtjening for din virksomhed?



Og ved du hvilken betydning det har for salget af dit produkt, hvis

dine konkurrenter annoncerer?



Eller at du selv sætter prisen op eller ned på dine produkter?



Ved du, hvilke

mediagrupper og enkeltmedia der giver det bedste udbytte i fht. de medgående omkostninger?



Og frem for alt; Kan du dokumentere

denne indsigt og sætte tal på effektiviteten af alle dine marketingparametre i forhold til salget?



I så fald

er du blandt de mest professionelle marketingfolk i landet, og kan sikkert dokumentere fremgang i udbyttet af markedsføringen

måned for måned.



Du kan også argumentere meget konkret for hvor stort dit marketingbudget skal være,

og præcist hvordan det skal prioriteres mellem forskellige aktiviteter. Det kan du roligt være stolt af. Der er stadig

ikke så mange af Jer, selvom I bliver flere og flere.



Hvis du ikke kan svare på spørgsmålene tilhører

du flertallet, som stadig tror på den gamle sang om at ''Halvdelen af mit marketingbudget er spildt - jeg ved bare ikke hvilken

halvdel''.



Når man tager media- og marketingomkostningernes omfang i betragtning, er det i virkeligheden rystende at mange

virksomheder stadig har denne opfattelse, og træffer sine beslutninger på baggrund af mere eller mindre diffuse erfaringer

og fornemmelser, uden at kende sammenhængen mellem årsag og virkning. Det er nemlig ikke længere nødvendigt.



Den

store forskel er, at de matematiske kompetencer nu for alvor har gjort deres indtog i media- og marketingarbejdet.



Det betyder

i praksis, at det nu er muligt at tilrettelægge indsatsen med henblik på at optimere salg og indtjening, og ikke kampagneerindring

eller andre sekundære mål. Avancerede beslutningsstøttesystemer er ikke længere forbeholdt den akademiske

verden.



Eksperter i økonometriske modeller er i dag i stand til at afdække komplicerede sammenhænge af selv

helt uoverskuelige datamængder indenfor alle produktkategorier.



Ved at underkaste virksomhedens egne data en matematisk

bearbejdning, bliver man i stand til at isolere effekten af hver enkelte marketingaktivitet i forhold til salget - hver for sig og

i kombination med andre. Dermed er der også åbnet mulighed for en langt mere disciplineret og målrettet marketingindsats.





Pludselig kender du ikke bare aktiviteternes omkostninger, men også deres reelle værdi og deres indbyrdes sammenhæng.

Du ved f.eks. den nøjagtige værdi af at annoncere i Føtex''s tilbudsavis, du kender værdien af stjerneplaceringer

i Bilka, du kan vælge massemedier efter deres evne til at skabe salg og du kan fastlægge den optimale timing, dosering

og kombination af alle dine marketingaktiviteter.



Implikationerne af denne type analyser er således enorme, og kommer oftest som

en dramatisk opvågnen for de virksomheder der benytter sig af dem.



Oplevelsen af pludseligt at have helt fast grund under

fødderne i forhold til at fastlægge og disponere marketingindsatsen er overvældende, og ofte vil konsekvenserne

være vidtrækkende ikke bare i marketingafdelingen, men også i forhold til andre funktioner som salg og kundeservice.



Man

kan stadig møde den opfattelse at; ''mit marked er utroligt kompliceret og egner sig ikke til matematiske analyser''.



Sådan

er det altid. Når verden forandrer sig er der nogle der meget hurtigt ser muligheder og griber chancen for at styrke sin position.

Og så er der andre som altid forholder sig afventende mens verden forandrer sig omkring dem.



Og ingen er vel i tvivl om,

at verden forandrer sig i disse år. Strukturelle forandringer i detailhandlen, i forbrugsmønstre og ikke mindst i media

byder marketingafdelingerne på store udfordringer. Men samtidig har den teknologiske udvikling givet en række nye muligheder

i relation til markedsføringsarbejdet. Alle kender til udfordringerne, men ikke alle har udnyttet de nye muligheder.



Således

er der en forklaring på alt. Også på hvorfor nogle marketingfolk klarer sig systematisk bedre end andre.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen