Berlingske Business
09:15Pressede Vestas får medvind på aktiemarkedet

Telia klar til kamp om grossistkunder

Telia har efter en kraftig omstrukturering af den danske afdeling rettet fokus mod fastnet-telefoni, og selskabet er nu klar til at

tage kampen op med TDC på grossistsalg af fastnettelefoni til andre tele-selskaber - de såkaldte service providers, der

videresælger fastnet-telefoni på en anden operatørs net.



Grossistsalg er ikke i sig selv nyt for Telia, det

nye er, at selskabet nu tilbyder grossistsalg, hvor de mindre teleselskaber får samme serviceniveau som hos TDC. Det gælder

f.eks. viderestilling, vis nummer og spærring af bestemte nummergrupper. Desuden giver Telia også service providere adgang

til billing information, der gør at man kan tilbyde kunderne saldooplysning på internettet og tjenester som f.eks. forbrugsudsving

og forbrugskontrol.



- Vores SP Voice platform giver vores operatørkunder mulighed for at tilbyde deres egne kunder de

samme services som Tele Danmark, hvilket ingen andre kan, siger adm. direktør for Telias fastnetselskab Telia Networks, Jesper

Zerlang.

Flere teleselskaber på vej

Hvor TDC tidligere har været stort set ene om markedet for fastnet, bliver

det nu muligt at drive et fastnetselskab, som er næsten uafhængig af TDC. Selskaberne afregner samtaleminutter med Telia

og er på det punkt helt uafhængig af Tele Danmark. Samtaler ekspederes via Telias 7000 kilometer fiberoptiske infrastruktur,

som dækker hele landet. Der skal dog stadig betales for leje af Tele Danmarks kobberkabler de sidste kilometer fra centralen

og ud til kunderne.



Telia har i øjeblikket to kunder på grossistsalget - Protel - et nyt teleselskab, der er målrettet

små og mellemstore virksomheder og teleselskabet Netnet, der satser på internationale organisationer. Med tiden forventer

det svenske teleselskab, at deres tiltag vil lette adgangsbarrierne til telebranchen i en sådan grad, at flere teleselskaber vil

prøve lykken.



- Etableringsomkostningerne for nye selskaber, der vil etablere sig i Danmark bliver meget lavere end vi

hidtil har set. Derfor forventer vi, at der vil dukke en række nye nicheorienterede virksomheder op som følge af vores

tiltag, siger Jesper Zerlang.



Med tiltaget viser Telia, at man nu for alvor har fået strategien rettet ind på fastnet-telefoni.





Håbet er, at Telia kommer til at øge sin volumen på kerneområdet for derved i længden at få

styrke nok til at genoptage nogle af de områder, der er lagt på is - eksempelvis IP-telefoni.



- Nu er det tid til

at tjene penge og høste frugten af de massive investeringer, vi har gjort på det danske marked indtil videre, siger Jesper

Zerlang.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen