Berlingske Business
08:14Gourmet-pizzakæde åbner flere steder i Danmark

Telesucces på investorjagt

På godt fem år er software-virksomheden TeleBilling


A/S i Sønderborg vokset fra at omfatte de to stiftere,

Jesper Schack og Jens Stollig, til at beskæftige 78 medarbejdere i flere lande.


I samme periode har TeleBilling fået

over 35 teleoperatører og internetudbydere i Europa som kunder, og omsætningen nåede i fjor 60 mio. kroner. Indtjeningen

dalede på grund af den stærke vækst med 1,7 mio. kr. - til 10 mio. kr. før skat.


Med ansættelsen

af en administrerende direktør for godt en måned siden har stifterne trukket sig lidt tilbage fra frontlinjen, og virksomheden

har kastet sig over de tre sydeuropæiske markeder, Frankrig, Spanien og Portugal, der i år skal være med til at

få omsætningen op at ringe ved 90 mio. kr.


TeleBillings ejere, de to stiftere med 40 pct. hver og investeringsselskabet

DICO A/S, der kom til i 2000, har nu besluttet at hente yderligere en investor for at forstærke vækstkurven.


- TeleBilling

er selvfinansierende og har givet overskud i hele sin levetid. Men for at sparke yderligere til væksten søger vi nu en

fjerde investor. Der er flere muligheder: Det kan være en intelligent partner med produkter, der ligger op ad vores. Det kan

være en geografisk baseret partner på et af vore markeder, og det kan være en decideret investor, siger adm. direktør

Niels Duedahl, der kom til TeleBilling fra en stilling som salgsdirektør i TDC Services.

Størst i Tyskland

Med den

flotte indtjening anses TeleBilling for et godt papir, hvis værdi formentlig nærmer sig 300 mio. kr. Svenska Handelsbanken

har udarbejdet prospektet og arbejder med 50 potentielle emner. Hvor stor kapitaltilførslen bliver afhænger af investortype

og hvilken model, der bliver foretrukket, men der bliver formentlig tale om et beløb mellem 30 og 100 mio. kr.


TeleBillings

hovedprodukt er det Navision-baserede faktureringssystem, naviBilling, der afsættes til mindre og mellemstore teleselskaber

i foreløbig Danmark, Norge, Tyskland, Luxembourg og Østrig. Virksomheden er størst inden for sit marked, teleselskaber

med op til 500.000 kunder, i Tyskland, hvor to tredjedele af omsætningen hentes hjem. Desuden udfører virksomheden specialydelser

for større selskaber, blandt andre TDC.


Den nye, franske vicepræsident for salg og marketing, Frederic Bourgeois, bliver

nøgleperson i offensiven på de nye markeder i Sydeuropa, og planen er at tage fat på Italien inden for kort tid.

Siden følger Grækenland. Der er muligheder på flere kontinenter, idet de hastigt voksende telesektorer i Afrika,

Østeuropa og Sydamerika også lokker.


- Får vi os bidt fast i Sydeuropa, som vi forventer, kan vi nemt være dobbelt

så store i omsætning inden for et par år, og medarbejderstaben vil følge med. Vi venter at være 85

ansatte i løbet af i år, og en vækst på 50 pct. de nærmeste år er ikke urealistisk, siger Niels

Duedahl.

Events i Sønderborg

Udviklingsafdelingen med ca. 35 medarbejdere er den hastigst voksende og medvirker til, at

TeleBilling med en ombygning er ved at skaffe sig mere plads i Sønderborgs centrum, hvor virksomheden bor til leje hos TDC

i den tidligere telefon-og postbygning. Ud over godt 50 medarbejdere i Sønderborg har TeleBilling 12 ansatte i projektafdelingen

i København og har endvidere salgs- og projektfolk placeret i Tyskland og Frankrig. I takt med udbygningen af de nye markeder

vil selskabet etablere afdelinger i landene.


Frederic Borgeois, der tidligere var direktør i det franske selskab, oplyser,

at markedsføringen på markederne foregår både ved direkte salg og ved partnerskaber, blandt andre med Navision-centre

i de enkelte lande.


Af de ca. 1000 europæiske selskaber inden for forretningsområdet er de 600-700 potentielle kunder

for TeleBilling.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen