Berlingske Business
17:42

Telekæden melder klar til nye teletider

Danmarks største kæde af frivillige kæde af teleforhandlere, Telekæden, der tæller 63 butikker fordelt

over hele landet, har været igennem en større omstrukturering. Formålet har været at gøre kæden

i stand til bedre at kunne imødegå de nye markedsvilkår og ikke længere være afhængig af et stort

volumen salg. I stedet skal der tjenes penge på service og rådgivning samt salg af avancerede datatjenester.


- Det

drejer sig ikke længere om at sælge en telefon, men telefoniløsninger, siger Rolf Ovesen, adm. direktør

i Danmarks største frivillige kæde af teleforhandlere, Telekæden. Udover at være direktør ejer han

selv fem butikker.



Faldende salg

Rolf Ovesen fortæller, at omstruktureringerne er en konsekvens af faldende salgstal.


Eksempelvis

tegnede kædens butikker i 2000 163.000 nye abonnementer, faldende til 143.000 i 2001. Og det bliver i hvert fald ikke bedre

i indeværende år.


- Vi budgetterer med et salg på cirka 110.000 i år, men det kan blive 20 pct. højere

under forudsætning af, at kunderne begynder at efterspørge de nye dyre modeller fra producenterne, siger Rolf Ovesen.


Han

fortæller, at en stor nedgang i salget skyldes, at blandt andet TDC Mobil reelt stoppede deres tilskud til mobiltelefoner i

september sidste år, hvorefter Sonofon og Orange fulgte trop. I dag yder kun Telia tilskud til nye mobiltelefoner.


- Tilskuddene

stoppede brat, og vi måtte fremskynde vores omstruktureringer, siger han.


Han vurderer, at Telekæden i dag sidder

på 10 til 15 pct. af det samlede mobilsalg. Det er en nedgang i markedsandelen i forhold til tidligere.


- Jeg tror, at

det først og fremmest er teleselskaberne, som markedsfører abonnenter direkte via internet, at vi taber markedsandele

til.


Det er lavprismobilselskaber som Telmore, Club Blah Blah og Tiscali, som udelukkende sælger mobiltelefoni via internet.


Kæden

blev dannet i foråret sidste år, da butikkerne brød ud af Teleringen, der ejes af Dansk GSM Service, som igen ejes

af mobilselskabet Debitel.


Efterfølgende har butikkerne vendt op og ned på forretningsgangene samt udskiftet eller

opgraderet sælgerne, så de har større viden om telefoni. Rolf Ovesen vurderer, at 60 pct. af de ansatte for et

år siden var såkaldt erhvervssælgere, mens det tilsvarende tal nu er oppe på 85.


- Det er blevet meget

mere komplekst at sælge mobiltelefoni. Og de nye generationer af mobiltelefoner betyder, at vi skal kunne yde en langt bedre

service. Eksempelvis skal kunderne have hjælp til at sætte wap, e-mail og kalender programmer op på telefonen. Kunderne

individuelle behov og den rette rådgivning, så de vælger det abonnement som er billigst for dem, siger teledirektøren.

Kæden forhandler abonnenter fra de store operatører med eget mobilnet.


Det er TDC Mobil, Sonofon, Orange og Telia.

Og det er fortrinsvis telefoner fra de store producenter, som findes på hylderne.


Da alle mobilselskaber tilbyder en bred

vifte af produkter og producenter uafbrudt skyder nye modeller på markedet stiller det store krav til efteruddannelsen af personalet:


-

Hver eneste medarbejder er på kursus to til tre uger om året. Det sker først og fremmest hos producenter og selskaberne,

som udbyder kurser i deres produkter og salgstræning, siger Rolf Ovesen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen