Berlingske Business
17:42

TDC Mobil accepterer tab af markedsandele

TDC Mobil er det største danske mobilselskab i Danmark, men selskabet taber markedsandele målt på antallet af kunder.

Det bekymrer imidlertid ikke Mads Middelboe, der er nyudnævnt topchef i mobilselskabet.


- Vi vil fastholde de gode kunder.

Men vi skal have is i maven og ikke gå i panik, når de andre løber med de dårlige. TDC Mobil skal tjene penge

og have den største værdi - vi skal ikke nødvendigvis fastholde markedsandele. Vi må erkende, at det er

svært at tjene flest penge og samtidig være størst på antallet af kunder. De andre må gerne løbe

med de dårlige, illoyale kunder, siger Mads Middelboe.



Kunden i centrum

Han er 42 og ny på posten som adm. direktør

i TDC''s danske mobilforretninger.


Han kom til TDC Mobil fra TDC Tele Danmark efter en overraskende exit af topchefen gennem

det sidste halvandet år, Jørgen Weber.


Mads Middelboe har kun været på posten i cirka en uge og har

derfor ikke de store programerklæringer parat - de skal først præsenteres for medarbejderne. Overordnet vil han

arbejde for, at selskabet bliver mere markeds- og kundeorienteret.


- Vi skal udvikle flere markedskoncepter, som tager udgangspunkt

i kunderne og løser deres problemer, siger Mads Middelboe.



Teknik er sekundær

Før karrieren i TDC arbejdede

Mads Middelboe sig op i hierarkiet hos Mölnlycke, der blandt andet producerer bleer.


Han ser ikke TDC Mobil som et teknikselskab,

men som producent af produkter til kunder:


- Teknikken bliver sekundær, men har du ikke en funktionel teknik kan du ikke

være i markedet. TDC Mobil er på et marked, hvor der hele tiden sker nye ting og kommer produkter, som kunderne skal acceptere.




- Vi skal derfor styrke vores brand og ikke sælge produkterne på teknik-forkortelser som GPRS, WAP m.v, siger TDC-direktøren.


Mads

Middelboe har en baggrund med generel ledelse og marketing.


Han betegner sig selv som en leder, der opnår resultater gennem

andre mennesker.


- Resultaterne skal nås ved at udstikke en klar retning og sammensætte de rigtige medarbejdere,

siger mobildirektøren.



Udvikling skal vendes

Mads Middelboe nåede på kun halvandet år i TDC Tele

Danmark at præstere bemærkelsesværdige resultater. Han var blandt andet medvirkende til at vende udviklingen i selskabet,

som tabte markedsandele på fastnettelefoni. Og han var en af hovedarkitekterne i selskabets bredbånds-succes, hvor det blandt

andet er lykkedes at kvase konkurrenterne, Tiscali og Cybercity, på ADSL til private.


Udviklingen skal også ændres

hos TDC Mobil, der blandt andet har tabt markedsandele til Telia, som har øget kundemassen ved at fortsætte med tilskud

til abonnenter, der også køber en mobiltelefon.


- Vi vil ikke konkurrere på tilskud til nye kunders mobiltelefon.

Det er ikke en rentabel måde at få flere kunder på. Vi skal fastholde de værdifulde kunder med bedre og enklere

løsninger samt bedre service, siger Mads Middelboe.



Ny vækst

Det danske mobilmarked er ved at være mættet,

idet tre ud af fire danskere har en mobiltelefon. Men der er stadig store vækstpotentialer, mener TDC-direktøren: - Vi

skal få flere folk til at tale mobilt fremfor fastnet. Derudover er der et stort potentiale i nye datatjenester.


TDC Mobil

skal også have mere fokus på branchesalg til mobilselskaber, som ikke har eget net. På den måde kan kapaciteten

i TDC Mobils net blive udnyttet bedre.


En af de store opgaver i den nærmeste fremtid bliver udrulningen af TDC Mobils tredje

generations mobilnet, det såkaldte UMTS-net.


- Vi vil rulle nettene ud i takt med kundernes behov. Og det vil være indhold,

som driver kundernes efterspørgsel. Vi skal ikke markedsføre teknologien UMTS, men muligheden for at få mere bundlinje.









Blå

bog

Navn: Mads Middelboe



Alder:

år



Uddannelse:

cand. merc. fra Handelshøjskolen i København


Herefter

diverse internationale uddannelser på blandt andet INSEAD i Frankrig



Karriere:

-1990 - produktchef for Mölnlycke

Konsumentprodukter


1990-1993 - International marketingmanager i Mölnlycke Consumer Products


1993-1995 - salgschef

samt divisionsdirektør fra


1994-95 - Mölnlycke


1995-2000 - administrerende direktør i SCA Mölnlycke

A/S.


2000-2002 - direktør for TDC''s privatkundeområde.


2002-? - adm. direktør i TDC Mobil



Privat:

Ugift

- tre børn: Casper 12 år, Camilla 10 år og Mathilde syv år

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen