Berlingske Business

Talbehandling fra bunden

På overfladen adskiller det sig ikke fra mange andre mindre firmaer, der gør noget af det beskidte arbejde. Måtterne ved udgangen til produktionen er mildest talt ikke rene, og kontoret bærer præg af, at der bruges mere tid på at behandle biler og kunder ordentligt end på at nusse rundt med en støvklud.

Det ligner ikke ved første indtryk en virksomhed, der har styr på sagerne. Man skal dog ikke tale længe med de to modne iværksættere bag Sønderjysk Undervognscenter I/S, Thorkil Hansen og Bent Andersen, før man ved, at det er en vildfarelse. Båret af førstnævntes ubændige trang til at lave statistikker har de to ejere næsten lige siden, den første bil blev undervognsbehandlet den 9. august 2000, ført statistikker over forbrug af væsker, el, vand, varme og andre nøgletal. Efter at de første 50 fakturaer var skrevet i hånden, blev de økonomiske målepunkter dog hurtigt overladt til en ekstern bogholder. Da de to partnere i fjor deltog i et kompetenceudviklingsprojekt sammen med andre mindre virksomheder, opdagede de til deres forbløffelse, at de uden at vide det praktisk taget havde arbejdet med det amerikanske målesystem, Balanced Scorecard, BSC, som ledelsesværktøj.

Og at de i det hele taget var noget af et forbillede som iværksætterfirma.

- Egentlig lagde projektet ikke noget særligt til det, vi allerede gjorde, men vi fik blod på tanden, fordi vi fik at vide, at vi gjorde det rigtige. Jeg har aldrig været vild med statistikker, men jeg ville nødigt undvære dem. Vi løber for eksempel aldrig tør for behandlingsvæske i højsæsonen, fordi vi hver uge laver en pejling på vores forbrug, siger Bent Andersen.

Forhindrer driftstab

At følge forbruget af vand, el, strøm og de fem behandlingsvæsker, der anvendes til at rustbeskytte biler, er et middel til at undgå kostbare driftstab. Hvis forbruget af væske til behandlingen af en bil stiger med et par liter, er det formentlig et tegn på, at en dyse skal skiftes ud.

Hvis den slags ikke opdages, og der behandles 25 biler i en uge, løber ekstraudgiften hurtigt op i 1500 kroner. Så er det langt billigere at skifte en dyse.

Thorkil Andersen vurderer, at de meget veldokumenterede statistikker er et godt grundlag, når der skal snakkes budgetter med banken, og også andre end långivere har gavn af punktligheden i Aabenraa-firmaet, der er med i det landsdækkende net af Suvo-garanticentre.

- Vi har medvirket med nøgletal om vand-, væske- og strømforbrug ved etableringen af fire-fem Suvo-centre, for ingen af de godt 35 andre Suvo-garanticentre har nøgletal, hvor de går ind og ser på antallet af behandlinger og økonomien i hver af dem, siger Thorkil Andersen

Er der noget, Thorkild Andersen har særligt styr på, er det, hvordan vækstkurven i antal behandlede biler har udviklet sig.

Efter 462 biler i det første hele år, 2001, vil tallet nærme sig 900 i år, altså tæt på en fordobling på tre år.

Markedsføring er vigtig

De to indehavere er ikke i tvivl om, hvad der har medvirket til succesen: Markedsføring. De deltager to gange om året på de lokale Compass-messer i Aabenraa og Kruså, hvor de gør meget ud af at komme i dialog med kundeemner og skabe tillid. De samarbejder med 40-50 værksteder, fra den lille landsbysmed med en bil til behandling hvert andet år til den store forhandler med 150 biler årligt. Halvdelen af kunderne er private, der kommer direkte drevet af det gode omdømme, der allerede er bygget op.

Bare fire måneder efter etableringen lavede Sønderjysk Undervognscenter helt i pagt med BSC-filosofien sin første kundeundersøgelse. I det hele taget bruger ejerne gerne fem minutter ekstra i en telefon for at rådgive og give kunderne er godt indtryk af firmaet, og denne fredag bliver hver samtale afsluttet med et "god weekend".

En reklamation falder som regel altid ud til bilejerens fordel, for utilfredse kunder er ikke rare at have rendende rundt. Thorkil Andersen har naturligvis også tal på, hvordan kunderne fordeler sig over året. 13 pct. får deres bil behandlet i første kvartal, 17 pct. i andet, 30 pct. i tredje og 40 pct. i højsæsonen, årets sidste tre måneder.

Da antallet af behandlinger steg fra 111 til 181 i årets første kvartal sammenlignet med samme periode i fjor, forberedte de sønderjyske undervognsfolk i god tid at ansætte en fjerde medarbejder.

Arbejdssystemet skulle nemlig lægges om, og i samarbejde med en konsulent fra Suvo-selskabet LHG Group blev behandlingen af hver bil delt op i to, og der blev indrettet en ekstra sprøjteplads.

Ingen direktørlønninger

Centrets omsætning på ca. 1,6 mio. kroner om året lyder ikke af alverden, men det er allerede en fornuftig forretning, for de to ejere bevilger ikke sig selv direktørlønninger. De tjener stadig mindre end en faglært arbejder.

Næste skridt bliver at lægge en plan for generationsskiftet til sin tid.

Med 51 og 50 år er Thorkil og Bent i en alder, hvor det vil være klogt at få gode råd om, hvordan de til sin tid strukturerer firmaet, så det er nemt at overtage for en ny ejer.

- Inden for fem år skal vi til at spekulere på, hvordan vi gør det. Vi driver det som I/S nu, men det skal muligvis være et ApS eller A/S. At aflevere vore kunder til den rigtige person er magtpåliggende for os. Det skal nok være en sprøjtemand og ikke en kontormand, siger Thorkil Andersen.

- Det er lidt vores barn, det her. Det omdømme, vi har formået at skabe, skal bevares under en ny ejer. Desuden vil vi også gerne have, at vore ansatte ikke behøver piske rundt og i det hele taget har et godt arbejdsmiljø, supplerer Bent Andersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen