Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Svag stigning i danskernes forbrug af teleydelser

Mens teleselskabernes investeringer i infrastruktur fortsat brager derudaf og slog ny rekord i 2001, steg danskernes forbrug på

teleydelser kun marginalt.


Det er nogle af tendenserne, som er beskrevet i de nyeste statistiker fra IT- og Telestyrelsen, som

er samlet i Teleårbog2001.


Danskernes samlede forbrug af teleydelser blev på 35,126 mia. kr. i 2001 mod 33,750 mia.

kr. i 2000. Det svarer til en årlig vækst på fire pct.


Det er ikke så overraskende, at væksten

fordeler sig ujævnt på de forskellige telefoni-ydelser. Forbruget af fastnet er stagneret på omkring 13,4 mia. kr.

mens mobiltelefonien er gået frem fra et forbrug på 7,9 mia kr. i 2000 til 8,6 i 2001. Størst fremgang er inden

for gruppen datakommunikation og internet, hvor omsætningen er steget fra 2,8 mia. kr. til 3,7 mia. kr.i løbet af 2001.


Inden

for internet er det i høj grad TDC, som har succes med at sælge ADSL-opkoblinger til forbrugeren. I løbet af 2001

nærmest kvaste selskabet konkurrenterne og øgede sin markedsandel på markedet fra 38,8 pct. til 73,5 pct. Fremgangen

skete på bekostning af først og fremmet Cybercity og Tiscali.



Store investeringer

Den marginale fremgang på

fire pct. i teleforbruget skal ses i lyset af, at teleselskabernes investeringer i infrastruktur slog ny rekord i 2001.


Teleinivesteringerne

er steget med i alt 18 pct. fra et i forvejen højt niveau i 2000 på 9.015 mio. kr. og landede i 2001 på 10,646

mia. kr.


Hertil skal lægges, at de bogførte betalinger for HI3G, Orange, TDC samt Telia for 3G-tilladelserne, de

såkaldte UMTS-net, som blev sat på auktion i efteråret ikke er taget med i statistikkerne.



Lyspunkt

I

forhold til 1995, hvor liberaliseringen af telesektoren blev indledt, er investeringerne mere end tredoblet.


- Der er tale om

en massiv vækst i investeringerne i 2001 i forhold til året før. Det er et lyspunkt i en tid, hvor der mange steder

tales om krise i telesektoren, siger IT- og Telestyrelsens direktør Jørgen Abild Andersen i en kommentar til Teleårbogen.


Teleårbogen

indeholder ikke oplysninger om, hvad der bliver investeret i. Et godt bud er, at det er udbygningen af de mobile net og infrastruktur til

datakommunikation, der trækker det største læs. Det er eksempelvis investeringer i nye licenser inden for FWA (trådløst

bredbånd), GSM/ DCS 1800, og Tetra. De nye UMTS-net ventes også at holde investeringsdampen oppe i fremtiden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen