Berlingske Business

Sværere at trænge igennem medier

- Med mediernes reducerede budgetter er den vedvarende informationsindsats blevet endnu vigtigere, og kampen om spaltepladsen og i

en vis udstrækning også sekunderne på radio og tv er blevet meget hård på det sidste. Udviklingen hænger

nøje sammen med, at stort set alle printmedier har måttet reducere antallet af redationelle sider som følge af

den svigtende annoncetilgang - ligesom også de elektroniske medier mistede reklameindtægter - svarende til 210 mill. kr.

i første kvartal i år, konstaterer seniorkonsulent, cand. scient. pol. Katja Elberg fra ACNielsen AIM ud fra den ny Corporate

Image-undersøgelse blandt merer 1090 fremtrædende erhvervsjournalister. Heraf er deltager alene i Danmark 100 journalister.


Hun

mener ud fra Corporate Image-undersøgelsen, at det kan indebære, at medierne vil vælge en del af pligtstoffet fra,

ligesom de også kan være nødt til at foretage andre, markante redaktionelle justeringer.


- Der har været

en tendens til, at de største virksomheder i forhold til andre har haft stor gennemslagskraft, men nu er tendensen, at det

er de mere kontrastrige nyheder, der klarer sig bedst. Dagbladenes største mulighed for at overleve er at fastholde og i bedste

fald udbygge deres oplag, og det kan de kun gøre, hvis de bliver mere spændende og mindre forudsigelige i deres nyhedsprioritering,

siger Katja Elberg.


Hun mener, at mange firmaer og organisationer bør revurdere deres informationsindsats over for pressen,

der er kundernes og investorernes stærke og ofte eneste informationskilde:


- Medierne vil også fremover være

vigtige i deres redaktionelle omtale af virksomheder og organisationer, men de vil generelt i mindre udstrækning end tidligere

påtage sig en løbende dækning.


- Derfor skal de virksomheder, der vil sikre sig offentlighedens opmærksomhed,

selv sørge for den vedvarende information, der ofte er en forudsætning for opbygning af et stort kendskab og et stærkt

omdømme.


- For at fastholde kontakten til offentligheden er virksomhedernes og organisationernes bedste mulighed at tage

hånd om den nye udvikling og afsætte særlige budgetter til målrettede, journalistisk udformede annoncer samt

radio- og tv-spots med internetuddybninger som en mulighed, lyder rådet fra Katja Elberg.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen