Berlingske Business
15:35Dow Jones fortsætter rekordridt i USA

Succes for en ny pensionsordning

Stadig flere selvstændige i Danmark har fået smag for at spare op til pensionen. Både Codan og Tryg Pension har

pæn succes med deres nye pensionsordninger til selvstændige.


Tryg tegnede sidste år ordninger, så de

samlede præmier løb op i 65 mio. kr., og selskabet tror på, at der i år kommer yderligere 100 mio. kr. oveni

i den pulje. Samme melding lyder fra Codan, hvor indbetalingerne var på 60 mio. kr. i år 2000. Det tal voksede til 80

mio. kr. sidste år, og i år regner Codan med, at væksten fortsætter i samme tempo.


De to selskaber er

de eneste i Danmark, der udbyder det nye produkt, som er målrettet med selvstændige, som har deres virksomhed på

selskabsform som et a/s eller aps.


De kan med fordel indbetale en del af virksomhedens overskud på en pensionopsparing

i stedet for at lade alle pengene blive i selskabet.


På den måde slipper virksomhedsejeren lettere i skat og får

en større af forrentning af sin opsparing.


Det har stadig flere selvstændige og deres revisorer fået øjnene

op for. Målgruppen er virksomheder med et overskud på omkring 500.000 kr. og en egenkapital på 1,5 mio. kr. Dem

findes der omkring 12.000 af i Danmark, mener både Tryg og Codan.



Salgskanal

- Vi havde sat et mål om at nå

en præmieindtægt på 37 mio. kr. sidste år. Det har vi mere end nået. Virksomhedsejerne og revisorerne

har tidligere ganske enkelt ikke været klar over de muligheder, som lå i den form for opsparing, siger pensionsområdechef

i Tryg, Claues Helms.


Han fremhæver, at Tryg således møder en stor lyst hos de selvstændige til løbende

at spare op til pension i stedet for udelukkende at klynge sig til håbet om at sælge virksomheden og på den måde

få et stort provenu, som skal forsøde tilværelsen, når den tredje alder melder sig.


I gennemsnit betaler

kunderne 200.000 kr. ind om året, og de fleste gør brug af en ratepension, hvor udbetalingen af pensionen siden hen sker

i månedlige portioner.


Hos Codan påpeger salgschef Rene Jørgensen, at en voksende dialog med landets revisorer

har sat gang i salget.


Forsikringsselskaberne må ikke direkte samarbejde med revisorerne.


Der er ulovligt, men Codan

har kæmpet ihærdigt med at fortælle revisorerne om den nye ordning, og det har været den store salgskanal

over for virksomhederne.


- Over for kunderne slår vi mest på, at pensionsopsparingen er en måde at sprede sin

risiko på. Det gælder om at lægge sine æg i flere kurve end blot en, siger Rene Jørgensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen