Berlingske Business

Struer-virksomhed har tiltro til turn around

Vækst er godt, men vækst kan også være farligt, hvis lønsomheden og bundlinjen ikke følger med.

Den lektie har de lært i Struer-virksomheden ImageCreator, der først og fremmest beskæftiger sig med butiksindretning.

En satsning med eget salgsdatterselskab i Tyskland slog fejl og kostede den ikke specielt velpolstrede virksomhed med i alt 60 medarbejdere fire mio. kr., og derfor var Struer-virksomheden sidst i 2008 nødt til at indgå en frivillig akkordaftale med sine leverandører og kreditorer.

Den aftale er baggrunden for, at bestyrelsesformand Keld Askær nu ser mere optimistisk på fremtiden. Han ser faktisk så optimistisk på fremtiden, at han er gået ind som medinvestor i forbindelse med den økonomiske rekonstruktion af ImageCreator.

Keld Askær har en fortid som koncernchef i Royal Greenland og tog sine første karrierespring i Dansk Supermarked.

Lektien

- Lektien fra Tyskland er, at vi skal holde os til hjemmemarkedet. Det er her, vi nu vil lægge vore kræfter, og jeg synes faktisk, vi står ganske stærkt med en virksomhed, der behersker alle discipliner inden for butiksindretning og interiør til industrikunder. Vi har gode koncepter, gode medarbejdere, egen kreativ afdeling, egen salgsafdeling, egne biler, der skal sikre hurtig levering, og vi råder også over egne værksteder og kan producere til konkurrencedygtige priser på vores egen fabrik i Polen, forklarer han.

Til gengæld forventer Keld Askær, der i en overgangsperiode også fungerer som adm. direktør, at 2009 bliver et ganske vanskeligt år.

Branchekonsolidering

- Det bliver et år med store udfordringer, og jeg tror, vi kommer til en se en stærk branchekonsolidering, både hvad angår selve butiksindretningen og den grafiske del af branchen, siger han og begrunder sin forudsigelse med generelt svage resultater hos branchens aktører.

Ifølge bestyrelsesformanden er også ImageCreator åben over for at tage del i denne branchekonsolidering, selv om virksomheden ikke selv har de finansielle muskler til at overtage kolleger. Fusioner er målet, for ImageCreator er heller ikke til salg, fastslår Keld Askær.

Struer-virksomheden har blandt andet løst adskillige opgaver for store kunder som Bang & Olufsen, Tempur, Audi, Carlsberg og Coca Cola.

Ud over hovedsædet i Struer, består virksomheden af en serigrafisk afdeling i Ødsted ved Vejle, der nu fusioneres organisatorisk og økonomisk ind i Struer-virksomheden. Endelig råder ImageCrator over en fabrik i Polen, der fremover kommer til at producere en større del af virksomhedens løsninger.

Keld Askær venter, at ImageCreator vil være lønsom allerede i første halvår af 2009.

- En krise er ubehagelig for alle omkring en virksomhed. Ejere, medarbejdere, kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere. Men er man i stand til at overvinde problemerne, er der til gengæld ingen tvivl om, at man kommer ud på den anden side som en væsentlig stærkere virksomhed, siger han.

ImageCreator er nu gået på jagt efter en ny adm. direktør. Han eller hun skal være generalist og have en dyb indsigt i økonomi.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen