Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Stort potentiale i bløde sponsorater

Næsten halvdelen (47 pct.) af alle danskere svarer ja, når de bliver spurgt om de er tilbøjelige til at købe et

produkt, hvis det er forbundet med en god sag.



Kun en fjerdedel siger ja til samme spørgsmål, når det gælder sportssponsorater.

Og færre, når det gælder globale sponsorater og tv-programsponsorater. Det viser en analyse, som Mediaedge:cias

bureau Exact Management har foretaget.



- Resultaterne vækker opmærksomhed og bør gøre op med en generel

tendens til "kommunikations-angst" i forbindelse med at virksomheder involverer sig i humanitære og sociale sponsorater,

udtaler Katja Moesgaard fra Exact Management.



Generelt er alle sponsorattyper populære i de nordiske lande, konkluderer undersøgelsen.

Men sammenholdt med sportssponsorater er sociale og humanitære sponsorater mest populære, når det drejer sig om

kendskab og interesse for at købe sponsors produkter.



- I Danmark findes der omkring 15 større sponsorater indenfor

området, og det er for-bløffende lidt, at disse virksomheder benytter koblingen i deres eksterne markedsføring.

Dette kan bl.a. henføres til at der er tale om partnerskaber, hvor sponsor primært har et behov for at fremstå

som den gode samfundsansvarlige virksomhed, udtaler Katja Moesgaard.



Hun vurderer at størstedelen af omtalen af disse

sponsoratet foregår på sponsors hjemmesider, i årsrapporter og i egne publikationer for derved at opbygge en slags

politisk kapital, en investering i tillid og omdømme.



Det er sjældent at sponsor direkte kobler en produktkampagne

og dermed markedsføring sammen med samarbejdet.



- Størstedelen af de humanitære sponsorater indgås

udfra nogle imagemæssige målsætninger om at blive opfattet som en ansvarsfuld, betænksom og etisk korrekt

virksomhed. Men det tager lang tid at påvirke image og det kræver en kommunikationsindsats, da forbrugeren ikke opfatter sponsoratet

af sig selv. Hertil skal der være en logisk kobling og relevans mellem organisation og virksomhed for at det giver mening.



-

Og det er netop her vi mener, at en naturlig og passende kobling til en hjælpeorganisation kan give mening og dermed få

betydning i en købssituationen, hvor forbrugeren skal vælge mellem det ene eller det andet produkt. Tiltaget medvirker

til at differentiere produktet fra andre produkter til samme pris. Forbrugeren får via købet en velgørende følelse og

det smitter af på sponsor.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen