Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Stort plus hos Fyens Stiftstidende

De har nok svært ved at få armene ned igen på Fyns største dagblad, Fyens Stiftstidende, hvor regnskabet

for 2003 blev offentliggjort på generalforsamlingen mandag eftermiddag.



Trods et fortsat fald i annonceomsætningen

er det lykkedes både at øge omsætningen og ikke mindst overskuddet til 21 mio. kr. før skat og 16,3 mio.

kr. efter skat.



I ledelsesberetningen betegnes resultatet som "særdeles tilfredsstillende" og "over de forventninger,

ledelsen havde for koncernen i 2003". Overskuddet kunne have været endnu større, fordi man allerede i 2003 har hensat

to mio. kr. til en flytning fra de nuværende bygninger i Odenses udkant og ind til et nyt mediehus i bymidten, som først

finder sted i 2005.



Og resultatet for 2004 forventes at blive endnu større.

Tre sorte år

Glæden

er forståelig på avisen, som på tre sorte år fra 1999 til 2001 satte 80 mio. kr. til, og for den samlede danske

dagspresse vil det være en opmuntring, at en økonomisk særdeles trængt avis i provinsen har formået

at vende skuden i et trængt marked.



Den totale annonceomsætning på avisen faldt med 7 pct., mens faldet på avisens

distriktsblade var på to pct. Faldet er især sket på landsannoncerne, mens det lokale tekst- og rubrikmarked steg

svagt.



Til gengæld steg bladsalgsomsætningen med to pct. I forhold til året før, og Fyens Stiftstidende

hverdagsoplag kunne holdes på godt 62.000, mens søndagsoplaget faldt med 2.280 til godt 79.000 aviser.



Avisen har

brugt det gode år til at nedbringe sin gæld, primært bankgælden, der er reduceret med 37,4 mio. kr.

Fra

avishus til mediehus

Begge tal ligger bedre end oplagsudviklingen på landsplan. Man vil i 2004 kigge nærmere på weekendaviserne

og noget, som kaldes konvergens, og som går ud på at ændre virksomheden fra at være et avishus til et mediehus,

så alle medarbejdere arbejder for både dagblad, distriktsblade, radio og web-avis.



Fremgangen for avisen skyldes

ikke mindst omstillinger i avisens organisation, som flere gange har medført faglig uro på bl.a. redaktionen og i trykkeriet.

Der vil nok også blive en del knurren blandt medarbejderne i den kommende tid, når yderligere omstillinger skal gennemføres,

men i ledelsesberetningen skriver avisens ledelse, at man vil satse på at styrke medarbejdernes videnressourcer.



- For

til stadighed at kunne virke som Fyns førende mediehus er det afgørende, at koncernen kan rekruttere og fastholde medarbejdere

med et højt fagligt og uddannelsesmæssigt niveau, hedder bl.a. i ledelsesberetningen.



Avisens direktion består

af adm. Direktør Poul Erik Andersen og chefredaktør Egon Tøttrup.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen