Berlingske Business
09:03Genmab-aktien fortsætter tirsdagens fald

Stor forskel på kvalitet af tilbudsaviser

Forbrugerne modtager en overflod af reklameaviser gennem brevsprækkerne hver eneste uge. Særligt detailkæderne reklameaviser

kæmper om læsernes opmærksom på linje med andre medier, som er i konkurrence.


Ud over at tiltrække

kunder til butikkerne virker mediet som annonceplads for diverse producenter, som leverer varer til kæderne. Aviser, fagblade, tidskrifter,

tv og ikke mindst internet bliver vurderet efter, hvor effektive de er som annoncemedie. Det samme bør gøre sig gældende

for kædernes tilbudsaviser, hvor kvaliteten svinger voldsomt og annoncering derfor kan ske med varierende succes, mener mediebureauet

Mediawise.


- For de virksomheder, der arbejder med tilbudsaviser som annoncemedie er det interessant, at der er så stor

forskel på effekten. Annoncørerne bør få en pris på annoncerne, som afspejler effekten, siger direktør

Frank Andersen, Mediawise.


Bureauet har foretaget en vurdering af tilbudsavisernes effektivitet og hvilke faktorer, som gør

sig gældende. Mediawise opstiller fire forhold, som kan have stor indflydelse på læsningen og brugen af tilbudsaviserne.


l

Butikstætheden. Jo større butikstæthed, jo større sandsynlighed er der for respons eller handling.Således

vil f. eks den høje butikstæthed hos Netto påvirke brugen af tilbudsaviser fra Netto positivt-.


lBesøgsfrekvensen.

Jo højere frekvens, jo flere vil sandsynligvis respondere i forhold til den enkelte tilbudsavis. Besøgsfrekvensen (Og butikstætheden)

er for lav i Bilka, og derfor vil der også være færre, som responderer i forhold til tilbudsavisen fra Bilka.


lForventningen

om det gode tilbud. Jo større forventninger man har om at finde et godt tilbud, jo flere vil læse tilbudsavisen.


lDistributionspolitik.

Endelig kan distributionspolitikken varriere fra butiskkæde til butikskæde. Således kan nogle kæder vælge

at distribuere tilbudsavisen i områder med større afstande til butikkerne. Tilbudsaviserne fra discountkæderene

Netto og Fakta er et godt eksempel på, at der er stor forskel på effekten af to tilbudsaviser. Netto''''s gule tryksager

er væsentligtbedre til at trække kunder i butikkerne end Faktas. Netto''''s conversion-rate, det vil sige den andel blandt

modtagerne af tilbudsavisen, som har besøgt butikken, er næsten tre gange så stor som Fakta''''s. 23 pct. af dem som

læser Nettos gule tilbudsaviser, går på besøg i en af kædens butikker. Fakta''''s reklameaviser er ikke

nær så effektive, idet kun otte pct. af læserne efterfølgende besøger en af kædens butikker. Det

er nogle af konklusionerne som mediebureauet Mediawise drager efter en bearbejdning af tal fra blandt andet Index Danmark/Gallup.

Det skal dog bemærkes, at tallene er baseret på forbrugernes egen erindring om, hvorvidt de modtager aviserne. At Netto

er gode til tilbudsaviser skyldes først og fremmest, at kæden er god markedsføre slagtilbud, mener Frank Andersen:


-

Netto er gode til at skabe forventninger om det gode tilbud. Spotvarer er i fokus både i butik og i reklameavisen, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen